Vyzbrojený vrtuľník Black Hawk. Zdroj: Lockheed Martin
ExkluzívneTechnika a výzbroj OS SR

Slovensko uprednostní staršie Black Hawky pred Vipermi

Ministerstvo obrany by malo v tomto období analyzovať a posudzovať ponuky na vrtuľníky z USA, Ide buď o 12 bojových helikoptér AH-1Z Viper alebo 12 starších viacúčelových strojov Black Hawk. Podľa informácií Futurearmy.sk by však malo byť o všetkom už rozhodnuté.

Slovensko si vyberie vrtuľníky Black Hawk. Denník Sme už predtým napísal, že ide o 15-20 rokov staré stroje vo verzii UH-60L. Tie majú za sebou už dve generálne opravy a neboli nijak upravené využitím prvkov z novšej verzie UH-60M, ktorú Ozbrojené sily SR už používajú.

To znamená, že Black Hawky, ktoré teraz kúpime, sa budú líšiť nielen kokpitom, ale aj motormi a nosnými rotormi. To predstavuje záťaž navyše pre logistický systém. Podľa zdrojov Futurearmy.sk tiež ešte nie sú upravené na vyzbrojenú verziu. O ich vyzbrojenie sa postará až Slovensko vo vlastnej réžii.

Stroje UH-60L budú dodané z USA, no so zabezpečením celého procesu by mala pomáhať skupina CSG českého zbrojára Michala Strnada. Tá má s vrtuľníkmi Black Hawk skúsenosti vďaka Slovak Training Academy v Košiciach, kde používala repasované helikoptéry UH-60A a UH-60L na výcvik afganských pilotov ešte pred stiahnutím USA a spojencov z Afganistanu. Vďaka tomu má skúsenosti nielen s ich prevádzkou, ale aj s vybavovaním potrebných licencií na ich používanie.

Mimochodom, firma Sikorsky ponúka výzbrojné sady namontované priamo na nové helikoptéry z výroby, ale aj samostatne s tým, že ich možno spätne namontovať na už používané Black Hawky. Otázkou je, prečo sme túto možnosť nevyužili pri UH-60M, ktoré už máme, ale kupujeme staršie vrtuľníky v odlišnej verzii a výzbrojné sady namontujeme na ne.

OPRAVA zo dňa 17. 12. 2024 – Na nákupe Black Hawkov sa nebude podieľať CSG Michala Strnada, ale firma jeho otca Jaroslava Strnada, ktorý CSG v minulosti zakladal. Teraz má 91-percentný podiel v spoločnosti Helicopter Alliance. Ako v utorok 17. 12. priznal minister obrany Robert Kaliňák, ponuka na predaj UH-60L prišla práve od Helicopter Alliance. Do skupiny CSG, konkrétne do CSG Aerospace division, ale patrí Slovak Training Academy, ktorá sa môže podieľať na školení našich technikov na údržbu UH-60L.

2 thoughts on “Slovensko uprednostní staršie Black Hawky pred Vipermi

  • UH-60L sa dá modernizovať na verziu UH-60M? Áno, UH-60L Black Hawk je možné modernizovať na verziu UH-60M, čo je najmodernejšia verzia tohto vrtuľníka používaná na rôzne vojenské operácie. Táto modernizácia je známa ako UH-60V program, pričom výsledkom je vrtuľník, ktorý má mnohé vlastnosti modelu „M“, najmä pokročilé avionické systémy.

    Hlavné črty modernizácie:

    1. Avionika:

    Inštalácia sklenenej kabíny (glass cockpit) od spoločnosti Northrop Grumman, ktorá obsahuje digitálne displeje a moderné systémy riadenia letu (približuje sa avionike UH-60M).

    Integrovaný systém riadenia letu (Flight Management System), ktorý podporuje GPS navigáciu a moderné komunikačné systémy.

    2. Zvýšený výkon:

    Možnosť modernizácie motorov a prenosového systému.

    3. Zlepšená kompatibilita:

    UH-60V je kompatibilný so štandardmi NATO a umožňuje interoperabilitu s inými modernými jednotkami.

    Kto môže vykonať modernizáciu?

    Modernizáciu zvyčajne vykonávajú spoločnosti alebo organizácie špecializované na údržbu a modernizáciu vrtuľníkov Black Hawk. Hlavnými hráčmi v tomto odvetví sú:

    1. Sikorsky Aircraft (vlastnený Lockheed Martin):
    Ako výrobca Black Hawk poskytujú oficiálnu podporu modernizačných programov.

    2. Northrop Grumman:
    Dodáva digitálne avionické systémy pre program UH-60V.

    3. Modernizačné programy podporované vládou USA:
    Napríklad prostredníctvom americkej armády alebo iných štátnych partnerstiev.

    4. Regionálne servisné centrá:
    Napríklad v Európe alebo na Blízkom východe existujú certifikované spoločnosti, ktoré môžu vykonávať modernizáciu s licenciou od Sikorsky.

    Ak máte konkrétny záujem o modernizáciu, odporúča sa kontaktovať Sikorsky Aircraft/Lockheed Martin alebo ich regionálnych partnerov, ktorí vám poskytnú bližšie informácie o technickej aj finančnej realizácii projektu.

    V Európe existuje niekoľko certifikovaných servisných centier a spoločností, ktoré spolupracujú so spoločnosťou Sikorsky/Lockheed Martin na údržbe, opravách a modernizáciách vrtuľníkov Black Hawk, vrátane modernizačných programov na UH-60L (napr. na verziu UH-60V). Tu sú niektoré z najvýznamnejších centier:

    Hlavné servisné centrá v Európe:

    1. PGZ Group (Polsko):

    Poľsko je jedným z hlavných európskych užívateľov Black Hawk. PGZ (Polska Grupa Zbrojeniowa) má kapacity na údržbu a opravy vrtuľníkov Black Hawk.

    V rámci spolupráce s Lockheed Martin sú schopní vykonávať modernizácie a integrácie moderných systémov.

    2. PZL Mielec (Poľsko):

    Továreň PZL Mielec (vlastnená Lockheed Martin) je výrobný a servisný závod na Black Hawky pre európsky trh. PZL Mielec vyrába aj variant S-70i, ktorý je základom modernizácií v niektorých krajinách.

    3. Vector Aerospace (Spojené kráľovstvo):

    Táto spoločnosť (dnes súčasťou StandardAero) poskytuje údržbu a modernizáciu vojenských vrtuľníkov vrátane Black Hawkov v Európe.

    4. Rheinmetall (Nemecko):

    Spolupracuje s Lockheed Martin na vojenských projektoch a má kapacity na údržbu a modernizáciu vrtuľníkov v Európe.

    5. Aero Vodochody (Česká republika):

    Táto spoločnosť má skúsenosti s údržbou a výrobou komponentov pre vojenské lietadlá a vrtuľníky a môže byť zapojená do projektov spojených s Black Hawk.

    6. Heli-One (Nórsko a Poľsko):

    Globálny poskytovateľ služieb údržby vrtuľníkov, vrátane Black Hawkov, s európskymi prevádzkami v Poľsku a Nórsku.

    V Európe existuje niekoľko certifikovaných servisných centier a spoločností, ktoré spolupracujú so spoločnosťou Sikorsky/Lockheed Martin na údržbe, opravách a modernizáciách vrtuľníkov Black Hawk, vrátane modernizačných programov na UH-60L (napr. na verziu UH-60V). Tu sú niektoré z najvýznamnejších centier:

    Hlavné servisné centrá v Európe:

    1. PGZ Group (Polsko):

    Poľsko je jedným z hlavných európskych užívateľov Black Hawk. PGZ (Polska Grupa Zbrojeniowa) má kapacity na údržbu a opravy vrtuľníkov Black Hawk.

    V rámci spolupráce s Lockheed Martin sú schopní vykonávať modernizácie a integrácie moderných systémov.

    2. PZL Mielec (Poľsko):

    Továreň PZL Mielec (vlastnená Lockheed Martin) je výrobný a servisný závod na Black Hawky pre európsky trh. PZL Mielec vyrába aj variant S-70i, ktorý je základom modernizácií v niektorých krajinách.

    3. Vector Aerospace (Spojené kráľovstvo):

    Táto spoločnosť (dnes súčasťou StandardAero) poskytuje údržbu a modernizáciu vojenských vrtuľníkov vrátane Black Hawkov v Európe.

    4. Rheinmetall (Nemecko):

    Spolupracuje s Lockheed Martin na vojenských projektoch a má kapacity na údržbu a modernizáciu vrtuľníkov v Európe.

    5. Aero Vodochody (Česká republika):

    Táto spoločnosť má skúsenosti s údržbou a výrobou komponentov pre vojenské lietadlá a vrtuľníky a môže byť zapojená do projektov spojených s Black Hawk.

    6. Heli-One (Nórsko a Poľsko):

    Aero Vodochody, významný výrobca a údržbár leteckej techniky v Českej republike, je v súčasnosti vlastnený konzorciom dvoch spoločností:

    1. OMNIPOL (51 % podiel):

    Česká spoločnosť špecializujúca sa na vývoj, výrobu a export vojenských a bezpečnostných technológií. Je jedným z hlavných hráčov v českom obrannom priemysle.

    2. Hungarian Development Bank (MFB) / SKYLARK Aviation (49 % podiel):

    Maďarská spoločnosť spojená s investičnými aktivitami podporovanými maďarskou vládou, zameraná na rozvoj strategických odvetví vrátane letectva.

    Táto zmena vlastníctva nastala v roku 2021, keď Aero Vodochody prešlo z vlastníctva spoločnosti Penta Investments na toto nové konzorcium. Vďaka tomu sa spoločnosť viac zameriava na medzinárodnú spoluprácu, vývoj moderných leteckých technológií a výrobu, ako je výcvikové lietadlo L-39NG.

    Český podnikateľ Jaroslav Strnad má nepriamy vplyv na spoločnosť Aero Vodochody prostredníctvom svojej firmy Czechoslovak Group (CSG). Hoci nie je priamo vlastníkom, jeho skupina CSG má úzke väzby na spoločnosť OMNIPOL, ktorá vlastní 51 % akcií Aero Vodochody.

    Strnad je známy ako významný hráč v obrannom a strojárenskom priemysle a jeho podnikateľská skupina CSG má široké portfólio spoločností zameraných na vojenskú techniku, zbrojárstvo a letectvo. Vplyv Strnada je viditeľný najmä cez:

    1. Strategické partnerstvá:
    CSG a OMNIPOL spolupracujú na rôznych projektoch v leteckom a obrannom sektore.

    2. Nepriama kontrola:
    Hoci Strnad nie je priamym vlastníkom Aero Vodochody, jeho blízke väzby na OMNIPOL (väčšinový vlastník Aero Vodochody) a významné podnikateľské postavenie v Českej republike mu dávajú vplyv na rozhodovanie v sektore.

    Vďaka jeho skúsenostiam v obrannom priemysle môže Aero Vodochody čerpať z jeho znalostí a kontaktov na medzinárodných trhoch.

    AI

    Reply
    • Áno, úprava je do istej miery možná. V skutočnosti už pomerne veľký počet UH-60L vo svete lieta s novšími motormi z UH-60M. Je možná aj výmena nosných rotorov. O tom, že by sa v nejakej väčšej miere vo svete vymieňali aj kokpity, neviem.

      Okrem vymenovaných vecí sa M líši aj zosilnenou konštrukciou trupu v časti pod motormi.

      UH-60L, ktoré by sme mali kúpiť, majú za sebou dve generálne opravy, ale žiadnu z týchto úprav z verzie M. Ak ich bude Slovensko chcieť modernizovať na štandard M, bude to musieť urobiť vo vlastnej réžii.

      Reply

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *