Stryker proti dronom: Čo nezničí laser, dorazí kanón alebo rakety
Americká armáda sa snaží v najbližších rokoch výrazne posilniť svoje schopnosti v boji proti vzdušným cieľom na krátke vzdialenosti. Dôvodom tohto úsilia je najmä rastúca hrozba zo strany dronov. Firma Leonardo DRS proti nim navrhla po zuby ozbrojené vozidlo Stryker, ktoré nesie laser, kanón, guľomet i riadené rakety.
S mobilným laserom, zhodou okolností tiež na podvozku osemkolesového vozidla Stryker, už americká armáda experimentuje. Ide o systém DE M-SHORAD od firmy Raytheon. Skratka znamená Directed Energy Maneuver Short Range Air Defence, čo sa dá preložiť ako Pohyblivý systém protivzdušnej obrany krátkeho dosahu využívajúci smerovanú energiu.
Štyri prototypy DE M-SHORAD v marci vyslali na Blízky východ, aby ich otestovali v prašných púštnych podmienkach. Laserové zbrane sú výhodné v tom, že majú prakticky nekonečný „zásobník“ a jeden výstrel je oveľa lacnejší ako náboj do kanóna, nehovoriac o protivzdušných raketách.
Testy na Blízkom východe však odhalili aj nedostatky. Patria medzi nie vysoká energetická náročnosť 50 kW laserového systému DE M-SHORAD a súvisiacej elektroniky vozidla, prehrievanie a tiež prekážky, ktoré znižujú jeho účinnosť, ako je dym, dážď či oblačnosť.
Nové vozidlo C-UAS DE Stryker sa na zistené neduhy snaží reagovať. Skratka znamená Counter-Uncrewed Aerial Systems Directed Energy, čiže Smerovaná energia proti bezposádkovým prostriedkom.
Vyvinula ho firma Leonardo DRS, čo je americká pobočka talianskej zbrojovky a ponúka ho americkej armáde. Leonardo DRS na ňom nerobilo samotné, ale spolupracovalo s ďalšími siedmimi partnermi – AMPEX, Arnold Defense, BAE Systems, BlueHalo, Digital Systems Engineering, EOS Defense Systems USA a Northrop Grumman. Každá spoločnosť dodala svoj osvedčený produkt, čo výrazne urýchlilo vývoj celého vozidla, ktorý trval okolo osem mesiacov.
Na zvýšenú energetickú náročnosť laserových zbraní prototyp reaguje vyšším výkonom pohonnej jednotky a tiež použitím úspornejšieho 26 kW laserového systému. Ide o osvedčený produkt LOCUST od firmy BlueHalo. Tá už dodala americkej armáde niekoľko statických 20 kW verzií systému LOCUST a najmenej dva kusy absolvovali testovanie v zahraničí. Statická verzia má výhodu v tom, že môže byť napojená na sieť alebo generátor a nemíňa energiu na pohyb. Chráni ale iba bodové ciele.
Laser je síce srdcom vozidla, ale pre prípad, že by sa z nejakého dôvodu nedal použiť, nesie C-UAS DE Stryker celý arzenál ďalších zbraní. V diaľkovo ovládanej vežičke EOS R400 je 30 mm kanón XM914 a 7,62 mm guľomet M240B. Kanón XM914 sa už používa v niekoľkých protidronových systémoch. Jeho výhodou je munícia s približovacou rozbuškou, ktorá cieľ zničí črepinami. Nie je teda potrebný priamy zásah.
Hlavňové zbrane dopĺňa čiastočne zatiahnuteľné puzdro so štyrmi raketami APKWS II. Ide o laserom navádzané strely kalibru 70 mm, ktoré boli vyvinuté z neriadených rakiet Hydra pre vrtuľníky. Tiež sa už používajú v iných protidronových systémoch, ako je napríklad Vampire nasadený aj na Ukrajine. Pre tieto rakety sa vyvíja približovacia rozbuška, ktorá ešte viac zvýši ich účinnosť.
Zbrane sú však len jednou časťou tohto vozidla. Druhú tvoria senzory na vyhľadávanie a zameriavanie cieľov. Aj v tomto smere sa C-UAS DE Stryker môže pochváliť pôsobivou výbavou Základom je radar nMHR (Next-Gen Multi-Mission Hemispheric Radar) typu AESA, ktorý má niekoľko antén okolo zadnej časti vozidla.
Dopĺňa ho rádiofrekvenčný senzor Titan SV, ktorý pomáha zistiť prítomnosť nepriateľských dronov a sledovať ich pohyb. Okolie vozidla monitoruje aj 360-stupňový kamerový systém, ktorý takisto pomáha odhaliť, identifikovať a sledovať ciele. Na vozidle je tiež niekoľko ďalších antén, ktorých funkciu firma Leonardo DRS zatiaľ nešpecifikovala.
Vozidlo bolo pred pár dňami prezentované na videu, ktorí vzniklo pri testovaní v púšti v Novom Mexiku. Laserový systém pri tom zničil niekoľko dronov. Presné parametre, ako napríklad dostrel, firma neprezradila. Ed House z Leonardo DRS však na videu hovorí, že stroj dokáže zničiť drony zo skupín 1, 2 a 3. Ide o americkú klasifikáciu a znamená to, že systém je účinný proti prostriedkom do hmotnosti 600 kg, výšky letu 5 500 m a rýchlosti 460 km/h.