Modernizácia

Na výrobu transportérov CV90 našli skúsenú strojársku firmu na Považí

Slovenské ozbrojené sily čaká výmena zastaraných bojových vozidiel pechoty sovietskej konštrukcie (BVP-2), ktoré nahradia moderné švédske obrnené transportéry CV90 Mk IV za takmer 1.7 miliardy eur. Jedna z ich najdôležitejších častí – veža transportéru s 35mm kanónom, sa bude vyrábať na Považí spoločnosťou Koval Systems.

Spoločnosť v stredu 19. apríla 2023 podpísala so švédskym producentom BAE Systems Hägglunds kontrakt v hodnote zhruba 60 miliónov eur. Spoločnosť sídliaca v obci Beluša (okr. Púchov) získala počiatočnú výrobu mechanických súčastí veže a neskôr aj jej kompletnú montáž. Očakávajú, že rozmer spolupráce bude v budúcnosti rásť.

Obrnené pásové transportéry CV90 budú tvoriť základ budúcej ťažkej mechanizovanej brigády slovenských ozbrojených síl. Ich obstaranie predstavuje jeden z najväčších modernizačných projektov v novodobej histórii slovenskej armády.

„Spolu s našimi slovenskými partnermi sme odhodlaní dodať Ozbrojeným silám SR bojové vozidlo pechoty vybavené pokročilými schopnosťami a digitálnymi technológiami. CV90 Mk IV

ponúka zvýšenú rýchlosť a ovládateľnosť na bojisku spolu s modernizovanou elektronickou výbavou na podporu súčasných i budúcich potrieb,“ povedal Tommy Gustafsson-Rask, generálny riaditeľ švédskej spoločnosti BAE Systems Hägglunds.

„CV90 je mimoriadne kvalitné a úspešné vozidlo v celosvetovom meradle, ktoré prešlo aj náročnými bojovými podmienkami, v ktorých sa osvedčilo,“ zdôraznil.

Významná pomoc pre slovenský priemysel

Slovenské CV90 sa budú vyrábať s novou modernou vežou série D vyzbrojenou 35 mm

americkým kanónom Bushmaster. Veža poskytne posádkam CV90 lepšiu ochranu a zvýšenú bojovú účinnosť vďaka najnovšej generácii senzorov, umelej inteligencii a softvéru rozšírenej reality, čím sa zvýšia multidimenzionálne schopnosti CV90 na bojisku.

Vozidlá budú vybavené aj riešením aktívnej ochrany (APS) „Iron Fist“ od izraelskej spoločnosti Elbit Systems a integrovanou pokročilou protitankovou riadenou strelou SPIKE-LR od spoločnosti Rafael Advanced Defense Systems.

Spoločnosť z Beluše, ktorá má necelých 500 zamestnancov očakáva vytvorenie nových zhruba 60 pracovných miest. Od spolupráce s významným európskym výrobcom zbraní v Koval Systems očakávajú aj nové zákazky a strategické partnerstvá s budúcimi záujemcami o vozidlá CV90 ako aj ďalších zbraňových systémov.

Sklad, montáž, testovanie a kontrola kvality veží týchto transportérov bude prebiehať v úplne novej samostatnej výrobnej hale, ktorá vyrastie v areáli spoločnosti Koval Systems už na konci tohto roka. Spoločnosť do haly a jej vybavenia investuje zhruba 10 miliónov eur. Pri maximálnom využití sa očakáva výroba až troch veží týždenne.

„Sme presvedčení, že tento výnimočný projekt bude prínosom pre slovenskú armádu a úspechom pre BAE Systems Hägglunds, ako aj pre Koval Systems a celú sieť slovenských dodávateľov. Veľkú hodnotu môže mať aj nadviazanie nových strategických partnerstiev, ktoré budú z dlhodobého hľadiska významnou pomocou pre slovenský priemysel,“ povedal Ján Michálek, obchodný riaditeľ spoločnosti Koval Systems Beluši na Slovensku.

Za 152 kusov pásových bojových obrnených vozidiel a pásových obrnených vozidiel (PBOV a POV) rezort obrany zaplatí 1,688 miliardy eur. V druhej fáze by k nim malo pribudnúť ďalších 71 vozidiel vrátane ženijných a 20 kusov 120 mm samohybných mínometov Mjöllner.

Najväčší modernizačný projekt pozemných síl

Nákup švédskych transportérov schválila vláda 26. júna 2022 potom, ako bolo vozidlo CV90 Mk IV s 35mm kanónom od firmy BAE Systems Hägglunds vyhodnotené ako najvhodnejšie a finančne najvýhodnejšie vo všetkých kategóriách požiadaviek slovenských ozbrojených síl.

Následne bola vlani na konci decembra uzatvorená vo Švédskom kráľovstve medzivládna dohoda, ktorú za Slovensko podpísal Naďov štátny tajomník Marian Majer.

Minister obrany Jaroslav Naď vtedy nákup označil za najväčší modernizačný projekt pozemných síl a druhý najväčší v rámci ozbrojených síl. Celkovo ho tak prekonal len nákup amerických stíhacích lietadiel F-16.

Prvé kusy nových pásových vozidiel má ministerstvo obrany získať už začiatkom roku 2025. Spolu so 76 kusmi fínskych osemkolesových transportérov Patria AMVXP v hodnote 447 miliónov eur majú pásové obrnené vozidlá tvoriť základ pozemných síl.

Desiatky domácich patrnerov

Keďže súčasťou dodávky je aj zapojenie slovenského obranného priemyslu na úrovni minimálne 40 percent, spolu s medzivládnou dohodou boli podpísané aj ďalšie zmluvy medzi švédskym výrobcom – spoločnosťou BAE Systems – a jej slovenským partnerom – štátnou firmou ZTS – Špeciál z Dubnice nad Váhom, ktorá by mala na projekte spolupracovať pri výrobe kanóna, výrobou ostatných dielov a finálnou montážou.

BAE Systems už úzko spolupracuje s konštruktérom delostreleckých systémov KONŠTRUKTA-Defence, a. s., dizajnérom hlavní mínometného systému Mjölner používaných na vozidlách CV90 švédskej armády.

V rámci širšej priemyselnej siete pre program slovenskej výroby vozidiel CV90 má spoločnosť BAE Systems už uzatvorené zmluvy aj s ďalšími slovenskými partnermi. Partnerom na vývojové práce a výrobu elektrických komponentov a subsystémov by mala byť spoločnosť Ray Service, s. r. o. Spoločnosť Aliter Technologies, a. s., so sídlom v Bratislave zas bude realizovať nastavenie vojenskej spôsobilosti v oblasti C4I (digitálny systém velenia a riadenia).

V najbližších mesiacoch by mala švédska spoločnosť BAE Systems uzatvoriť kontrakty aj so spoločnosťami EVPÚ Defence a RAY Service. Celkovo sa však majú do výroby a subdodávok zapojiť až desiatky slovenských firiem.

Švédsky výrobca deklaruje, že úzka spolupráca s rastúcou sieťou priemyselných partnerov po celom Slovensku zabezpečí miestnemu priemyslu kľúčovú úlohu pri servise, údržbe ako aj budúcom vývoji vozidiel CV90.

Víťazstvo v tendri

Tender na pásové transportéry PBOV (pásové bojové obrnené vozidlo) a POV (pásové obrnené vozidlo) vyhlásilo ministerstvo obrany ešte na jeseň 2021. V stanovenom termíne do 31. januára 2022 bolo doručených celkovo päť ponúk od štyroch krajín.

Celkové predpokladané náklady na obstaranie PBOV a POV v prvej fáze s odhadovanými nákladmi na infraštruktúru v sume 35 miliónov eur boli v závislosti od vybranej ponuky v rozmedzí od 1 669 093 939 € s DPH do 1 854 089 739 € s DPH.

Nemecká spoločnosť Rheinmetall ponúkla prostredníctvom Maďarskej vlády vozidlo Lynx KF41. Spoločnosť General Dynamics (GDELS) rakúskej zbrojovky Steyr a španielskej firmy Santa Bárbara Sistemas do tendra prihlásila vozidlo Ascod. Švédi zas ponúkli dve verzie vozidla CV90 od spoločnosti BAE Systems.

Všetci traja výrobcovia už na jar svoje vozidlá aj predviedli ministerstvu obrany vo Vojenskom technickom a skúšobnom ústave na Záhorí. Absolvovali tam strelecké, ergonomické, jazdné skúšky, ako aj skúšky jazdných vlastností a technických parametrov.

Z analytického materiálu, ktorý ministerstvo obrany zverejnilo na konci mája 2022 vyšla pre slovenské Ozbrojené sily ako najhodnejšia švédska ponuka s vozidlom CV90 Mk IV s 35mm kanónom od firmy BAE Systems Hägglunds.

Prvé miesto vo všetkých hodnoteniach

Systém výberu najlepšej ponuky spočíval vo vyhodnotení štyroch hlavných oblastí, z ktorých boli vytvorené čiastkové vyhodnotenia jednotlivých skupín a určené poradie krajín s dosiahnutými bodmi. Finančná oblasť tvorila 35 percent, technická predstavovala 30 percent, logistická 10, a zapojenie Slovenského priemyslu predstavovalo 25 percent hodnotenia.

„Zhrnutím všetkých dostupných podkladov sa švédska ponuka s vozidlami CV9030 a CV9035 od výrobcu BAE Hägglunds AB javí ako ponuka, ktorá v najväčšej miere spája požiadavky Ozbrojených síl na pásové bojové obrnené vozidlo. Vozidlo spája všetky požadované technické parametre, vrátane tých, ktoré boli stanovené ako kľúčové/prioritné z hľadiska použitia pre potreby Ozbrojených síl,“ uviedlo ministerstvo obrany v štúdii uskutočniteľnosti.

„Výhodou týchto vozidiel je aj fakt, že väčšina súčasných užívateľov a zároveň členov klubu CV90 neustále zlepšuje a vyvíja nové technologické riešenia subsystémov,“ poznamenalo ministerstvo. Tieto skutočnosti ponúkajú široký záber možností pri špecifikácií podsystémov a stanovovania najefektívnejších a ekonomicky najvýhodnejších riešení.

„Vozidlo svojimi technologickými parametrami vytvára rezervu výkonu pre zaťažovanie konštrukcie pre ostatné požadované varianty vozidiel a v dohľadnej dobe by nebolo nutné zásadne meniť výkonové parametre. Ponuka švédskej strany s 30 mm kanónom bola zároveň vyhodnotená na prvom mieste v bodovom hodnotení všetkých jednotlivých častí,“ vysvetlil vtedy rezort obrany.

Spoločnosť BAE Systems v reakcii na úspech svojej ponuky pripomenula, že jej vozidlo je najmä dobre overené. Transportérov CV90 už bolo vyrobených viac ako 1300. Okrem Švédska ich používa aj Nórsko, Fínsko, Švajčiarsko, Dánsko, Holandsko a Estónsko. Tri z týchto krajín so svojimi transportérmi roky pôsobili aj v Afganistane či africkej Libérii.

CV90 Mk IV

  • Celková hmotnosť vozidla: 37 t
  • Užitočné zaťaženie: 18 t
  • Aktívna dynamika: znižuje únavu posádky a zlepšuje pravdepodobnosť zásahu v pohybe
  • Architektúra elektroniky: 4. generácia
  • Veža: digitálna séria D 35 mm
  • Aktívny ochranný systém
  • Zbraňové platformy: protitankové riadené strely a guľomet
  • miliónov kilometrov najazdených vozovým parkom CV90
  • 7 používateľských krajín v klube CV90
  • 4,5 milióna hodín výskumu a vývoja
  • 15 rôznych variantov CV90 v prevádzke
  • 1 300 predaných vozidiel
  • 70 000 dní v boji v Afganistane a Libérii
Ďalší používatelia CV 90
Krajinapočet kusovrok akvizíciehodnota priemyselnej spolupráce
Estónsko442016odkúpené od Holandska
Holandsko1932007970 mil. eur
Dánsko452007240 mil. eur
Švajčiarsko1862003470 mil. eur
Fínsko1022003170 mil. eur
Nórsko1641994170 mil. eur
Švédsko5491993domáca výroba

Zdroj: BAE Systems
Fotogaléria z podpisu zmluvy medzi BAE Systems a slovenským partnerom KOVAL a následnej prehliadky výrobnych priestorov KOVAL SYSTEMS v Beluši. Zdroj: Martin Martiš

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *