CV90 v novej hale firmy Koval Systems. Ide o vozidlo s holandskou vežou. Zdroj: Futurearmy.sk
ModernizáciaTechnika a výzbroj OS SR

Koval Systems oslávil 30. narodeniny novými strojmi, halou i zmluvou

Tridsiate narodeniny treba poriadne osláviť! Spoločnosť Koval Systems z Beluše dostal k tomuto okrúhlemu výročiu hneď tri veľké darčeky – nové stroje, novú halu a novú zmluvu, ktorá zabezpečí prácu ďalším ľuďom na Považí.

Koval Systems je jedným zo slovenských priemyselných partnerov britsko-švédskej spoločnosti BAE Systems Hägglunds, ktorí sa podieľajú na projekte najmodernejšieho bojového vozidla pechoty CV90 MkIV pre Ozbrojené sily SR. V Beluši budú vznikať veže pre tieto pásové obrnence.

Tento významný projekt je dôvodom, prečo firma Koval Systems významne investovala do nových strojov. Pribudol napríklad nový výkonný laser. Najväčším prírastkom je však „ohýbačka plechov“ – ohraňovací lis TruBend 81000. Ten má hmotnosť 160 ton a jeho výtlačná sila je 1000 ton. Je schopný opracovať pancierový plech s dĺžkou 8 metrov a hmotnosťou viac ako 9 ton.

Vybetónovaná jama pre lis TruBend 81000.
Zdroj: Futurearmy.sk

Aby sa do haly zmestil, museli v nej vykopať a vybetónovať jamu hlbokú 4 metre. Pre výstavbu lisu je potrebné dočasne demontovať strechu haly. Tadiaľ spustia dovnútra žeriavom jednotlivé časti a po ich zmontovaní vrátia strechu naspäť.

Nové haly

Lis je v staršej hale, ale pre výrobu veží v areáli Koval Systems pribudla nová hala – a neostane sama. Nová hala má rozlohu 4 500 štvorcových metrov. Postaviť ju zvládli v priebehu jedného roka. Celková investícia do výstavby novej haly a technológií je okolo 15 miliónov eur.

Slávnostné strihanie pásky v novej hale firmy Koval Systems.
Zdroj: Futurearmy.sk

V novej hale bude prebiehať montáž veží pre vozidlá CV90. „Nie je to výrobná hala, nebudú tu technológie v zmysle lasery, delenie, ohýbanie, zváranie. Bude to čisto montáž, čistý proces, budú to izolované pracoviská, pretože ten projekt si to vyžaduje, aby to boli pracoviská s obmedzeným prístupom,“ povedal nám obchodný riaditeľ Koval Systems Ján Michálek.

Hneď vedľa vznikne ďalšia hala, ktorá bude ešte dlhšia a o 2,5 metra vyššia. Bude tentoraz výrobná a má v nej prebiehať zváranie, mokré lakovanie a pieskovanie. Haly budú mať spoločnú stenu, ale nebudú priamo prepojené, pretože v plánovanej výrobnej hale bude prašnejšia prevádzka a konečná montáž bude vyslovene čistý proces.

Vľavo CV90 s holandskou vežou, vpravo skelet slovenskej veže.
Zdroj: Futurearmy.sk

Pri predstavovaní novej haly v nej dominovalo vozidlo CV90. Išlo však o stroj pre Holandsko, ktorý má odlišnú vežu. Prvý skelet slovenskej veže pre naše CV90 MkIV bol hneď vedľa. Vybavenie bude mať veľmi podobné, ako tá holandská – kanón, guľomet, protitankové rakety Spike, zadymovacie granáty a tiež systém aktívnej ochrany Iron Fist proti raketám a ochrana proti dronom.

Český kontrakt

Nové haly si vyžadujú aj nových pracovníkov. „My sme minulý rok pri podpise zmluvy s BAE Systems Hägglunds avizovali, že tu tento rok vytvoríme zhruba 25 nových pozícií, ktoré sme aj vytvorili. Budúci rok, keďže sa už začína sériová výroba komponentov pre veže na vozidlá, tak odhadujeme, že vytvoríme zhruba sto nových pracovných pozícií a v ďalších rokoch odhadujeme ešte ďalších 100 až 150 nových pracovných pozícií,“ opísal Ján Michálek s tým, že zvýšená zamestnanosť je aj vplyvom nového kontraktu, ktorý práve podpísali. Jedná sa o výrobu veží aj pre české vozidlá CV90.

Zmluvu o dodávke veží pre české CV90 podpísal generálny riaditeľ BAE Systems Hägglunds Tommy Gustafsson-Rask a obchodný riaditeľ Koval Systems Ján Michálek.
Zdroj: Futurearmy.sk

Veže pre Česko by sa mali líšiť iba jemne – najmä vnútorným vybavením, pretože každá armáda používa inú techniku, iné rádiá a podobne. V princípe to bude veľmi podobná veža vo verzii Mk.IV. Odlišný bude aj kaliber kanónu, čo ale dizajn veže nijak neovplyvňuje. Slovenské CVV90 budú mať kanón kalibru 35 mm a české 30 mm.

Zaujímali sme sa aj o to, ako sa Koval Systems dostal ku zákazke pre Česko. „Rokovania s českou stranou prebiehali veľmi podobne ako pri prvom kontrakte. Spoločnosť BAE Systems Hägglunds, verím, že aj na základe toho, ako pristupujeme k tomu prvému kontraktu, samozrejme aj na základe ceny a dodacích podmienok, nás oslovila, či by sme mali záujem. Požadovali rôzne analýzy, či sme schopní, pretože to je pre nich veľmi dôležité, aby boli naozaj dodržané termíny. Takže my sme si urobili túto domácu úlohu, pripravili sme plán, ako by sme chceli dodávať, a na základe ceny, ktorú sme ponúkli, sme boli vybraní ako dodávateľ,“ ozrejmil Ján Michálek.

Skelet veže pre slovenské CV90.
Zdroj: Futurearmy.sk

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *