Rakúsko zvažuje spoločný nákup cvičných lietadiel M-346 s Talianskom
Začiatkom roka sme sa v dvoch článkoch zaoberali tým, aké cvičné prúdové lietadlá by Slovensko mohlo obstarať. Išlo o teoretickú rovinu, pretože výber nástupcu strojov L-39 Albatros v našom letectve nebol doposiaľ oficiálne oznámený. V susednom Rakúsku však výber nového cvičného lietadla začali riešiť aj prakticky – a ich prístup je veľmi zaujímavý.
Rakúsko kúpilo 40 švédskych cvičných lietadiel Saab 105Ö, ktoré prevzalo v rokoch 1970-72. Po polstoročí v službe ich vyradilo a teraz urýchlene hľadá náhradu. Rakúsko zvažuje tri typy, ktoré sme spomínali aj v článkoch o možných adeptoch pre slovenské vzdušné sily. Ide o české Aero L-39NG, americko-švédsky Saab/Boeing T-7 a taliansky Leonardo M-346.
Práve posledne menovaný je horúcim favoritom. Leonardo totiž ponúklo spoločný nákup s talianskym letectvom, čo by významne znížilo cenu. Pre rakúsku vládu je to atraktívna možnosť a preto sa rozhodla viesť s Leonardom podrobnejšie rokovania. Podľa talianskeho ministerstva obrany však táto ponuka nie je časovo neobmedzená a termín, kedy vyprší, sa blíži.
Rakúsko chce kúpiť 12 nových cvičných lietadiel, ktoré by boli umiestnené na základni Hirsching neďaleko Linzu. Po vyradení Saabov 105Ö sa momentálne noví rakúski piloti cvičia na Medzinárodnej pilotnej škole (IFTS) na základni Decimomannu na talianskom ostrove Sardínia. Lietajú tam práve na strojoch M-346.
M-346 je tzv. transsonické lietadlo. To znamená, že dosahuje rýchlosť tesne okolo rýchlosti zvuku, nie je teda ani podzvukové (subsonické) ani nadzvukové (supersonické). Dosahuje rýchlosť 1090 km/h, čiže 0,95 Machov. Na siedmich závesníkoch unesie 3000 kg výzbroje. Okrem základnej cvičnej verzie existuje aj cvičná stíhacia verzia FT a ľahká bojová verzia FA, ktorá nesie aj radar.
Taliansko používa 18 lietadiel, Izrael ich kúpil 30, Singapur 12 a Poľsko 16. Objednali ich aj ďalšie krajiny – Azerbajdžan, Egypt, Grécko, Nigéria, Katar a Turkménsko. V Taliansku slúžia tieto stroje na pokročilejší výcvik stíhacích pilotov, ale inde (napr. v Poľsku) ich používajú na základný výcvik na prúdových strojoch.