Húfnica BIA. Zdroj: KONŠTRUKTA-Defence
ModernizáciaTechnika a výzbroj OS SR

Na húfnicu BIA sa prídu pozrieť malajzijskí vojaci, chce ju kúpiť aj Kaliňák

Už na májovom veľtrhu IDEB minister obrany Robert Kaliňák hovoril, že by do výzbroje chcel čo najskôr zaradiť aj nové výrobky slovenského obranného priemyslu, ako samohybnú húfnicu BIA či mínomet AM120. V prípade húfnice BIA teraz tieto plány spresnil. Uvažuje o šestnástich kusoch.

Vojna na Ukrajine okrem iného ukázala aj dôležitosť delostrelectva. A práve to je silnou stránkou Ozbrojených síl SR. Vo výzbroji máme 19 z 25 húfnic Zuzana 2, ktoré boli objednané v roku 2018. Okrem toho máme 16 starších samohybných húfnic Zuzana, ktoré vstúpili do služby v roku 1998. A práve tieto staršie kusy má nový typ BIA nahradiť.

Húfnicu BIA začala vyvíjať spoločnosť KONŠTRUKTA-Defence v roku 2021 na základe požiadaviek zahraničného zákazníka. Oproti Zuzane 2 ide o odľahčené vozidlo na podvozku 6×6. Výzbroj tvorí 155 mm kanónová húfnica s dĺžkou hlavne 52 kalibrov. Maximálny dostrel pri použití špeciálnej munície presahuje 50 km.

Húfnicu BIA oficiálne predstavili v septembri 2023 v Londýne. Predviedla sa aj na veľtrhu IDEB v Bratislave. Zatiaľ však bol prezentovaný iba demonštrátor, ktorý zatiaľ neabsolvoval ani streľby. Napriek tomu uspel v Malajzii, ktorá si tento typ predbežne vybrala do výzbroje. Ak by sa tento obchod podarilo dotiahnuť, v prvej fáze by malajzijská armáda mohla kúpiť 18 až 24 kusov.

Samohybná húfnica BIA na veľtrhu IDEB 2024.
Zdroj: Futurearmy.sk

Najprv však treba dotiahnuť vývoj húfnice BIA. Miroslav Sim, riaditeľ štátnej skupiny DMD, pod ktorú spadá aj KONŠTRUKTA-Defence, pre Denník N potvrdil, že streľby by mali prebehnúť na jeseň a zhruba v tom čase príde na Slovensko aj delegácia malajzijskej armády.

Úspešné streľby však nie sú jediným míľnikom, ktorý chce výrobca dosiahnuť. Podľa Sima sa pracuje aj na ďalšom znížení hmotnosti. Cieľom je dostať sa na 23 ton. To by sa dalo dosiahnuť napríklad zmenšením kabíny, ktorá je teraz dvojradová, ale stačil by jeden rad sedadiel.

Pre porovnanie, Zuzana 2 má 33,8 t. Nižšia hmotnosť v prípade húfnice BIA by znamenala nielen vyššiu mobilitu samotného vozidla, ale aj jeho ľahšiu prepravu na nákladnom prívese alebo letecky. BIA by tiež mala nižšie nároky na materiál pri výrobe. Zbraň pritom ostáva rovnaká ako v prípade Zuzany 2.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *