Aké výhody by mohol ponúknuť ľahký tank CV90120?
Spoločnosť BAE Systems Hägglunds na veľtrhu IDEB 2024 predstavila aj ľahký tank CV90120, ktorý by mohol nadviazať na bojové vozidlo pechoty CV90 MkIV pre Ozbrojené sily SR a priniesť ďalšie príležitosti pre slovenský obranný priemysel.
Ľahké tanky a ich rastúcu popularitu vo svete sme si už predstavili. CV90120 vychádza z CV90 a kombinuje manévrovacie schopnosti a obratnosť bojového vozidla pechoty s moderným tankovým kanónom kalibru 120 mm. CV90120 nám bližšie predstavil Tarkan Turkcan, riaditeľ platformy CV90 v spoločnosti BAE Systems Hägglunds.
Najväčšou taktickou výhodou je podľa neho to, že ľahký tank sa dostane aj tam, kam sa hlavný bojový tank nemôže dostať a prinesie tam pechote rovnakú palebnú podporu. Nie je reč len o teréne, ale napríklad aj o vidieckych oblastiach s menšími mostami, ktoré neunesú 70-tonový tank, ale ľahšie vozidlo áno. „Preprava 38-tonových vozidiel je ľahšia ako 70-tonových. Znamená to, že nepotrebujete ťažké premosťovacie zariadenia či ťažké žeriavy na vykonávanie údržby. Z pohľadu peňazí a logistiky je to rovnaký výber zvoliť si rovnakú platformu. Môžete to vidieť na trhu po celom svete, kde dominujú vozidlá na rovnakej platforme. Samozrejme, neznamená to, že hlavné bojové tanky sú nepotrebné. To nie je cieľ. Cieľom je priniesť palebnú podporu pechote na miesto, kde sa nachádza. A toto vozidlo vám umožní priniesť takúto palebnú podporu tam, kam hlavné bojové tanky nemôžu ísť,“ povedal Tarkan Turkcan.
Výhodou je aj finančná úspora. Tá sa netýka len samotného ľahkého tanku, ale aj podporných vozidiel. Hlavný bojový tank potrebuje ťažké návesy na prepravu, potrebuje ťažké vozidlá na odťahovanie a podobne. Navyše v prípade, že armáda má vo výzbroji CV90, znamená CV90120 aj úsporu v podobe rovnakých náhradných dielov či výcviku obsluhy. „Nebolo by náročné vycvičiť strelcov na oba typy. To isté platí pre vodičov. Aj velitelia budú mať rovnakú úlohu, v rozložení, ktoré je medzi variantami veľmi podobné,“ uviedol Tarkan Turkcan. Menšia je aj spotreba paliva a opotrebenie dielov ľahšieho vozidla.
Stroj, ktorý predstavili na IDEB 2024, bol vyrobený už dávnejšie. BAE Systems Hägglunds ho však ďalej vyvíja. Najnovšia verzia má viacero odlišností. Kanón je od firmy Rheinmetall, je vysokotlakový a má teda vysokú úsťovú rýchlosť strely, a teda vyššiu účinnosť proti obrneným cieľom. Je tiež schopný strieľať programovateľné granáty vybuchujúce vo vzduchu (tzv. airburst muníciu). Takýto granát exploduje nad zákopom a zasype ho zhora črepinami. Nepriateľskej pechote tak nepomôže ani to, keď sa zakope. Tarkan Turkcan však podotkol, že kým zbraň by dodával Rheinmetall, samotnú vežu pre CV90120 by mohla vyrábať slovenská firma Koval Systems, ktorá vyrába aj veže pre CV90 MkIV.
Nová verzia CV90120 má tiež dvoch členov posádky navyše okrem vodiča, veliteľa a strelca. Táto ďalšia dvojica sedí v zadnej časti korby a jej primárnou úlohou je ovládať pozemné i lietajúce drony, ktoré budú s vozidlom spolupracovať. To je úloha, ktorá by pôvodnú trojčlennú posádku veľmi zaťažovala. Okrem toho môžu byť títo dvaja dodatoční operátori vycvičení tak, aby v prípade potreby zastúpili ktoréhokoľvek člena posádky. To sa týka napríklad vystriedania unaveného vodiča pri dlhom presune. Nahradením veliteľa či strelca by zas mohli predĺžiť čas trvania misie.
Pri najnovšej verzii CV90120 sa tiež ráta s použitím izraelského systému aktívnej ochrany Iron Fist. Ten je schopný zasiahnuť proti RPG, protitankovým raketám i strelám z tankového kanóna. V bokoch veže sú integrované vrhače dymových granátov. Hlavná zbraň má podobnú zásobu munície, akú nesú aj hlavné bojové tanky. V automatickom nabíjacom systéme v zadnej časti veže je 16 granátov kalibru 120 mm a v korbe je zásoba ďalších 30 granátov.