NázoryTechnika a výzbroj OS SRVojenská technika

Ukrajine darujú obrnené vozidlo, v ktorom viezli aj Kočnera

Mariána Kočnera na vozidle slovenskej výroby Aligator 4×4 Master previezli v septembri 2019 do Bratislavy, kde ho čakalo súdne pojednávanie. Ako služobné vozidlo ho v tom čase používal Útvar osobitného určenia Prezídia Policajného zboru (ÚOU P PZ). Dnes je konkrétne toto auto podľa nadšencov z FB stránky Služobné vozidlá už zo služby vyradené a nachádza sa v múzeu v Starej Ľubovni. Prvý model Aligatora z dielne firmy Kerametal zasahoval aj počas besnenia strelca Harmana v Devínskej Novej Vsi, ktorý zastrelil 8 ľudí. Jeho armádnu verziu s palebnou vežou pošleme ako dar na Ukrajinu. Nepošle ju tam však Ficova vláda, ktorá štátne balíčky vojenskej pomoci Ukrajine zastavila. Na Aligatora sa podarilo vyzbierať bratom Mucskovcom z Bratislavy a vďaka darom od verejnosti. Zbierku počas jej trvania podporili viaceré osobnosti vrátane herca Tomáša Maštalíra či politológa Grigorija Mesežnikova.


Na Ukrajinu do konca roka
Bratia pôvodne zorganizovali verejnú zbierku na tank T-72, bolo to však priveľké sústo. Cieľová suma 1,2 milióna eur bola v nedohľadne. Nedávno sme informovali, že po dohode s Veľvyslanectvom Ukrajiny zmenili cieľ na najstarší model Aligatora, ktorý sa ako ľahké obrnené vozidlo zíde na prieskum.
„Ďakujeme všetkým, ktorí prispeli do tejto zbierky a všetkým, ktorí ju šírili medzi svojimi priateľmi. Aj napriek tomu, ako to tu na Slovensku vyzerá sa nám podarilo vyzbierať 178.000€. Ešte raz veľká vďaka. S bratom ešte doložíme chýbajúcu časť a zbierku považujeme za ukončenú. Začíname pripravovať všetky papiere na to, aby sa aligátor dostal na slovensko – ukrajinské hranice do konca tohto roku. O celom procese budeme informovať tu na tejto fb stránke. Ďakujeme,“ uviedli bratia na FB stránke zbierky Dar pre Ukrajinu.

Foto Kerametal, výrobca Aligatora

Darovanému koňovi sa na zuby nepozeraj
Nechceme znižovať výsledok a význam zbierky Dar pre Ukrajinu, pretože symbolicky dnes veľa znamená – Ficova vláda už Ukrajine nepošle žiadne zbrane. Robí tak namiesto nej slovenská verejnosť zo svojich peňazí, čo je mimoriadne cenné. Ide o najväčšiu slovenskú verejnú online kampaň na zbraňový systém doteraz. Treba poďakovať bratom Mucskovcom, že vydržali a zbierku dotiahli do úspešného konca, hoci v pozmenenej forme. Rovnako aj všekým darcom. Dúfajme, že Ukrajine Aligator dobre poslúži. Môže nás tešiť, že slovenský výrobok si želali samotní Ukrajinci.

Vozidlo malo byť výkladnou skriňou slovenského obranného priemyslu, avšak zažilo už niekoľko reputačných trhlín. Má za sebou dve medializované dopravné nehody, ktoré mal spôsobiť defekt na bežnej vozovke, napriek jeho nepriestrelným pneumatikám. Sťažovať sa na jeho prevádzkové neduhy sa podľa medializovaných informácií mali aj slovenskí vojaci. Jeho druhú verziu Aligator 4×4 Master II z roku 2016 si už slovenská armáda neobjednala. Veríme však, že ukrajinská strana vie, prečo chcela práve Aligatora, a že využije najmä jeho silné stránky.

Fakty o Aligator 4×4 Master podľa portálu Autoviny.sk:

  • Obrnené vozidlo pracuje s permanentným pohonom všetkých štyroch kolies, má automatickú šesťstupňovú prevodovku, pre jazdu vzad sa používa jeden prevodový stupeň.
  • Aligator 4×4 Master využíva naftový preplňovaný motor so zdvihovým objemom 4 800 cm3, ktorý spĺňa emisnú normu EURO 3. Prekvapivé je, že je to iba radový štvorvalec s maximálnym výkonom 160 kW (215 k) pri 2 200 ot./min.
  • Výrobca síce uvádza maximálnu rýchlosť 135 km/h, ale na vozidle, ktoré viezlo Kočnera a ktoré sa používa pri špeciálnych príležitostiach, je nálepka upozorňujúca na maximálnu rýchlosť 120 km/h.
  • Spotrebu vznetového motora sme síce nezistili, ale v technických údajoch sa vyskytuje údaj o dojazde 600 km na jednu nádrž. Nepoznáme ani objem palivovej nádrže. Napriek mimoriadnej hmotnosti a relatívne obyčajnému motoru dokáže vozidlo zvládnuť 27-stupňový svah, predné a zadné nájazdové uhly dosahujú až 70 a 42 stupňov.
  • Obrnené vozidlo dokáže prekonávať náročnejší terén vďaka svetlej výške podvozka 400 mm, brodivosť dosahuje 1,3 metra.
  • Balistická odolnosť: STANAG 4569 Level II (Level III s doplnkovým pancierovaním)
  • Mínová odolnosť: STANAG 4569 Level I+ (s modulárnym odnímateľným V-tvarom spodku vozidla Level II+)

Zdroje: Autoviny.sk, Futurearmy.sk
Zdroj foto: FB profil Služobné vozidlá, Titulná foto Tibor Devát (FB Služobné vozidlá), Dar pre Ukrajinu, SME – Jozef Jakubčo (via Autoviny.sk), Skyscrapercity (via Autoviny.sk)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *