The B-21 Raider was unveiled to the public at a ceremony December 2, 2022 in Palmdale, Calif. Designed to operate in tomorrow's high-end threat environment, the B-21 will play a critical role in ensuring America's enduring airpower capability. (U.S. Air Force photo)
Vojenská technika

Najnovší a najstarší americký bombardér budú slúžiť spolu

Nový americký bombardér Northrop Grumman B-21 Raider nahradí v službe lietadlá B-1 Lancer a B-2 Spirit. Paradoxne, najstarší bombardér v americkej výroby B-52 Stratofortress sa do dôchodku nechystá. Prechádza modernizáciou a bude slúžiť ešte niekoľko desaťročí popri nových Raideroch.

B-21 je prvým americkým bombardérom, ktorý vyvinuli po troch desaťročiach. Tento mesiac získal dôležitý míľnik, keď sa prvýkrát dostal do vzduchu. Nešlo o vopred ohlásenú záležitosť, no i tak sa 10. novembra pri základni Palmdale v Kalifornii zhromaždilo niekoľko desiatok nadšencov letectva a tiež reportér agentúry Reuters. Stali sa svedkami vôbec prvého štartu B-21.

B-21 Zdroj: USAF-scaled

Pri prvom lete nového stroja sa nikdy netestujú jeho limity. Cieľom je iba overiť jeho základné letové charakteristiky. Prvý let väčšinou prebieha iba malou rýchlosťou v malej výške, bez zasunutia podvozku a na dohľad základne. Rovnako to bolo aj v prípade B-21, ktorý podľa dostupných záberov tiež letel s vysunutým podvozkom.

Nový stroj má tvar samokrídla bez chvosta, podobne ako jeho predchodca B-2. Jeho predpokladané vlastnosti i výkony sú utajované. Verejnosti ho prvýkrát predstavili v decembri minulého roka. Odvtedy prebieha za prísnych bezpečnostných opatrení jeho testovanie v Palmdale. Zároveň sa stavia ďalších šesť testovacích kusov.

B-52H Zdroj: USAF

Bombardér B-21 má byť schopný nosiť konvenčné i jadrové zbrane. Vďaka dopĺňaniu paliva počas letu bude schopný udrieť na ciele kdekoľvek na svete. Využíva technológie stealth, aby bol ťažšie zachytiteľný radarom. Je navrhnutý tak, aby sa v budúcnosti doňho dali ľahko integrovať nové zbraňové a elektronické systémy, ktoré teraz ešte neexistujú. Jeho prevádzka má byť lacnejšia, pretože povrchový materiál, ktorý pohlcuje elektromagnetické vlny vyžarované radarom, bude odolnejší a menej náročný na údržbu.

Americké letectvo plánuje získať najmenej 100 lietadiel tohto typu. Jeden kus pritom stojí 750 miliónov dolárov. Do roku 2040 nahradia v službe 45 strojov B-1 z 80. rokov a 19 lietadiel B-2 z 90. rokov. Zaujímavé je, že najstaršie americké bombardéry Boeing B-52 Stratofortress ostanú slúžiť popri B-21 aj naďalej. Po dokončení plánovanej modernizácie by totiž mali slúžiť aj po roku 2050, teda sto rokov od prvého vzletu.

B-21 majú prenikať do hĺbky nepriateľského územia a majú ich pri tom sprevádza nové, tiež vyvíjané stíhačky F-X. Úloha B-52 bude iná. V súčasnosti už nie sú určené na priame údery proti silno bráneným cieľom, ale ako platforma na odpaľovanie striel s plochou dráhou letu z diaľky. Na to sa perfektne hodia – majú veľkú nosnosť a oproti iným typom nižšie náklady na prevádzku.  Súčasná verzia B-52H dosahuje rýchlosť 1050 km/h a má nosnosť 32 ton výzbroje.

Aby B-52 vydržali slúžiť ďalej tak dlho, tak prechádzajú potrebnou modernizáciou. Tento stroj absolvoval prvý let v roku 1952 a do služby ich zaradili v roku 1955. Vôbec prvýkrát vo svojej kariére teraz dostáva nové motory. Aj verzia B-52H totiž stále používa rovnaký typ pohonných jednotiek, len neustále modernizovaný.

Motory-F130 Zdroj-Rolls-Royce

Ide o motory TF33 spoločnosti Pratt & Whitney. Tých vyrobili spolu 8 600 a boli rozšírené aj na civilných lietadlách ako Boeing 707 a DC-8, no dnes ich okrem B-52 používajú už len lietadlá KC-135 a E-3 AWACS. Preto sa americké letectvo namiesto ich ďalšej modernizácie rozhodlo pre úplne nový typ motorov. Voľba padla na Rolls-Royce F130, čo je vojenská verzia motorov BR700. Tých sa od roku 1995 vyrobilo viac ako 3 700 a používajú sa najmä na dvojmotorových business jetoch.

Každý stroj B-52 nesie osem pohonných jednotiek po dvojiciach na štyroch pylónoch pod krídlami. Americké letectvo má vo výzbroji 76 Stratofortressov a všetky by mali dostať nové motory do roku 2038. Cena jedného motora je okolo 4,3 milióna dolárov a letectvo ich kúpi spolu 650, z toho 42 náhradných. Celá výmena motorov bude stáť 2,6 miliardy dolárov.

Motory F130 a staršie TF33 majú veľmi podobné parametre. Ich hmotnosť je rovnaká (2 tony) a výkon takmer identický (majú ťah 75kN a 76kN). Okrem toho, že staré motory boli už opotrebované, je výhodou nových pohonných jednotiek najmä úspornosť. Okrem výmeny motorov prebehne na celej flotile B-52 aj modernizácia elektroniky, prístrojového vybavenia a zbraňových systémov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *