CV90, Zdroj: BAE Systems Hägglunds
ModernizáciaVojenská technika

Bojové vozidlo pre slovenskú armádu bude patriť k technologickým lídrom

Bojové vozidlá pechoty CV90 s označením MkIV nahradia vo výzbroji slovenskej armády staré vozidlá slúžiace ešte za sovietskej éry. Porovnávať tieto tipy by však nebolo fér, pretože CV90 v najnovšej verzii je na míle vzdialené od sovietskeho radu BMP. Pozreli sme sa teda na to, čo všetko CV90MkIV obsahuje v porovnaní s jeho predchádzajúcimi verziami, a zistili sme, čo všetko budú mať slovenské mechanizované jednotky čoskoro k dispozícii.

Agilita

Aj zbežný pohľad zvonku poskytne skúsenému vojakovi prvé dôležité informácie. Vozidlo CV90 je jednou z najnižších siluet vo svojej kategórii, čo prináša množstvo výhod. Ponúka agilný výkon v akomkoľvek teréne, zvládne svižnú jazdu aj hliadkovacie misie na dlhé vzdialenosti.

Pre nepriateľa predstavuje malý cieľ, čo sťažuje zasiahnutie paľbou a prispieva k ochrane posádky. Vďaka svojej nízkej hmotnosti môže CV90 využívať existujúcu infraštruktúru, napríklad mosty, ktoré v strednej Európe vrátane Slovenska neboli navrhnuté na prejazd ťažkých bojových vozidiel.

CV90MkIV. Zdroj: BAE Systems Hägglunds

Odolné, no jednoduché na obsluhu

Na jeho vývoji sa aktívne podieľali vojenskí používatelia a odborníci na obranu. Spoločnosť BAE Systems ho vyvinula s ohľadom na skutočnosť, že v armádach škandinávskych krajín sa ho musia naučiť používať branci povinnej vojenskej služby.

Na zvládnutie manipulácie s vozidlom majú v najlepšom prípade niekoľko mesiacov. Preto je CV90 nielen vysoko mobilné a efektívne vozidlo, ale je aj jednoduché na obsluhu. Takáto situácia vytvára veľkú úsporu času a peňazí potrebných na výcvik posádky i na obsluhu vozidla. Poskytuje tiež posádke vysokú úroveň ochrany. Medzi ďalšie významné vylepšenia patria najnovšia generácia senzorov, umelá inteligencia a softvér rozšírenej reality, ktoré zvyšujú multidimenzionálne schopnosti CV90 na bojisku.

„V súčasnosti sa do platforiem pridáva veľa podsystémov. Často sa zabúda na kognitívnu záťaž, ktorú človek zvládne počas stresových situácií. Výzvou je vždy zachovať jednoduchosť. Pomocou softvéru a rozhovorov s koncovými používateľmi o tom, ako chcú systém vidieť alebo ovládať, sme vo verzii MkIV znížili kognitívnu záťaž na minimum,“ povedal Tarkan Turkcan, riaditeľ platformy CV90.

CV90 MkIV s D verziou veže. Zdroj: BAE Systems Hägglunds

Najmodernejšia veža

„Dôležité je vedieť, že táto veža je vytvorená s vojakmi a pre vojakov, ktorí ju obsluhujú. Je postavená okolo človeka namiesto toho, aby sa najprv postavila veža a potom sme sa do nej snažili vtesnať človeka. Ergonómia je teda jednou z najväčších výhod. Keď sa posádka cíti pohodlne a je si istá ovládaním, môže sa viac sústrediť na svoje úlohy a misiu,“ dodal Turkcan.

Konfigurácia veže, ktorú si vybrali slovenskí vojaci, je podobná tej, ktorú používa holandská kráľovská armáda v rámci rozsiahleho programu modernizácie modelu CV9035NL v polovici životnosti za 500 miliónov dolárov. Slovenská veža je s posádkou a s najmodernejším optimalizovaným vyvážením pri nesení všetkých dnes známych podsystémov.

Vežu série D, ktorú vyvinula spoločnosť BAE Systems Hägglunds so sídlom vo švédskom Örnsköldsviku, predstavili na veľtrhu DSEI 2021.

Poskytuje posádkam lepšiu ochranu a zvýšenú bojovú efektivitu vďaka najnovšej generácii senzorov, umelej inteligencii a softvéru rozšírenej reality, čím zvyšuje multidimenzionálne schopnosti CV90 na bojisku.

Montáž hlavného dela je zmenená tak, aby bolo vo vyváženejšej polohe a umožňovalo jednoduchú výmenu a montáž iných zbraní s vyššou účinnosťou. Ponúka tiež významné ergonomické vylepšenia v prospech posádky vozidla. Vylepšená konštrukcia veže je postavená na dlhoročných skúsenostiach overených v boji, neustálom zlepšovaní vozidla a analýze údajov z Klubu používateľov CV90 – krajín, ktoré prevádzkujú flotily týchto vozidiel.

Detailný pohľad na vežu série D so systémom aktívnej ochrany APS. Zdroj: BAE Systems Hägglunds

Zbroj, ktorá ochráni

Vozidlo CV90 má jedno z najpokročilejších riešení prežitia na svete, ktoré poskytuje flexibilné a modulárne riešenia na akúkoľvek požiadavku na misiu. Platforma poskytuje posádke ochranu pred ťažkými zbraňami vrátane systémov improvizovaných výbušných zariadení (IED) a protitankových mín.

Systém aktívnej ochrany (APS)  Iron Fist (Železná päsť) od izraelskej spoločnosti Elbit Systems, ktorý budú niesť slovenské vozidlá CV90, ochráni posádku aj družstvo na palube vozidla pred hrozbami protitankových ručných granátometov (RPG), ako aj protitankových riadených striel (ATGM). Vozidlo CV90 chráni posádku aj výsadok pred chemickými, biologickými, rádiologickými a jadrovými (CBRN) hrozbami pomocou integrovaného systému CBRN/HVAC.

Zameriavací systém UTAAS (Universal Tank and Anti-Aircraft System) v kombinácii s ďalšími špičkovými senzormi umožňuje posádke odhaliť a zničiť aj vzdušné hrozby, ako sú bezpilotné lietadlá, vrtuľníky alebo nízko letiace lietadlá skôr, ako môžu vozidlo ohroziť. Pri vývoji výrobca zohľadňuje neustály pokrok v oblasti potenciálnych hrozieb.

Okrem toho sa systém aktívnej ochrany neustále vyvíja. Jeho architektúra, vysoká prispôsobivosť, modularita, dostupnosť širokej škály vybavenia, zbraní či inovácií umožňujú používateľom CV90 mať vo svojom arzenáli vždy účinné bojové vozidlo bez toho, aby ho museli meniť.

Varianty CV90. Zdroj: BAE Systems Hägglunds

Srdce dravca

Novú generáciu modelu CV90 poháňa nové pohonné ústrojenstvo. Dieselový osemvalcový motor Scania s výkonom 860 koní (s možnosťou zvýšenia výkonu na 960 koní) dokáže poháňať slovenské CV90 s maximálnou rýchlosťou vyššou ako akékoľvek iné IFV v priamom aj reverznom smere.

Vďaka tejto pohonnej jednotke zvládne CV90 svižnú jazdu v náročnom teréne a hliadkovacie misie na dlhé vzdialenosti, a to všetko bez toho, aby bol ohrozený komfort posádky. Plynulosť jazdy v akomkoľvek teréne zároveň zvyšuje pravdepodobnosť zásahu strelca a odolnosť komponentov vozidla.

Aj vďaka novému motoru sa údržba modelu CV90 viac podobá dnešným moderným automobilom. Posádka a pracovníci údržby čítajú signály alebo kódy porúch vychádzajúce z vozidla a zisťujú, čo je potrebné. Výmena dielov je bežnejšia, keďže namiesto toho, aby sa technici snažili opraviť diely v rámci údržby v teréne, jednoducho ich vymenia za nové a poškodené diely opravia mimo oblasti prevádzky v rámci údržby na úrovni depa.

Takže to nie je väčšia záťaž pre technikov a logistiku, je to len iné. Školenie zamestnancov sa pravdepodobne bude musieť posunúť viac od mechanického k digitálnemu,“ vysvetlil Turkcan.

CV90MkIV posilní vybavenosť a pripravenosť slovenskej armády. Zdroj: BAE Systems Hägglunds

Smrtiaca presnosť

Každá nová generácia vozidla dokázala zvýšiť úroveň smrtiacej sily, ktorú môže CV90 použiť. Kľúčom k úspechu je vystreliť skôr ako nepriateľ. Prvotriedne bojové vozidlo CV90 je kompatibilné s celým radom výzbroje, ktorá vyhovie akejkoľvek požiadavke zákazníka. Vozidlo je bežne vybavené dvojmiestnou vežou s osvedčeným radom kanónov Bushmaster kalibru 25 – 35 mm.

Platforma môže podporovať rôzne konfigurácie požadované pre konkrétne varianty tejto verzie CV90. Vozidlo obsahuje programátor munície pre ABM, rozhranie MMI pre strelca a vynikajúce protilietadlové schopnosti. . Okrem toho bude niesť pokročilé protitankové strely Spike-LR od spoločnosti Rafael Advanced Defense Systems, ktoré sú už vo výzbroji slovenskej armády.

Systém riadenia paľby autonómne nastavuje typ munície, uhly útoku a eleváciu, nastavenie zápalnice – explózia vo vzduchu, nárazový výbuch alebo oneskorenú detonáciu. Tým sa výrazne znižuje pracovné zaťaženie operátora, čo umožňuje strelcovi sústrediť sa na veliteľom určené ciele a zasiahnuť ich. Podstatne sa tiež skracuje čas cesty od senzora k strelcovi. Funkcia vozidla „lovec – ničiteľ” zahŕňa nezávislý zameriavací systém pre veliteľa, ktorý mu umožňuje vyhľadávať, zasahovať alebo určovať ciele strelcovi.

Uvedený popis CV9035 pre Ozbrojené sily SR predstavuje len niektoré oblasti moderných technológií, ktoré slovenské jednotky čoskoro dostanú. Spolu s vozidlom a jeho výcvikovými a logistickými systémami získava slovenská armáda mimoriadne možnosti spolupráce so súčasnými používateľmi: Dánskom, Estónskom, Fínskom, Holandskom, Nórskom, Švédskom, Švajčiarskom, Ukrajinou a v blízkej budúcnosti aj Českou republikou. Takáto veľká rodina používateľov vozidla má potenciál poskytnúť akýkoľvek typ požadovanej podpory v procese implementácie a neskoršej podpory počas celého životného cyklu.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *