Kaliňák zhrnul rok na ministerstve. Čo hovoril o chystaných vrtuľníkoch, lietadlách či tankoch?
Minister obrany Robert Kaliňák mal dnes viac ako hodinovú tlačovku, na ktorej zhrnul končiaci sa rok vo svojom rezorte. Venoval sa aj služobným podmienkam vojakov, ich sociálnemu zabezpečeniu, či aktívnym zálohám, ktoré by mohli fungovať aj ako žandárstvo. Portál Futurearmy.sk sa však venuje najmä vojenskej technike, a preto z jeho tlačovky vyberáme nasledujúce technické témy.
Stíhačky F-16
Kaliňák potvrdil, že minulý týždeň priletela z USA tretia stíhačka F-16, o čom sme už informovali. Ďalšie dva kusy F-16 priletia vo februári a ďalšie štyri v auguste, čo by malo byť na budúci rok všetko a zatiaľ tak budeme mať „doma“ deväť lietadiel zo 14 objednaných. Slovensko tak v budúcom roku začne preberať časť ochrany vzdušného priestoru týmito stíhačkami. Kaliňák pri tejto príležitosti poďakoval Česku a Maďarsku, ktoré predĺžia svoju činnosť pri ochrane nášho vzdušného priestoru.
Protivzdušné systémy
Slovensko finálne uzavrelo dlhé rokovania o nákupe izraelského systému Barak MX. V prvej fáze nakúpime šesť batérií s raketami s dosahom 75 a 150 km. Prvé súčasti by mali prichádzať na Slovensko na prelome rokov 2025 a 2026. Prvá fungujúca batéria by mala byť k dispozícii v prvom polroku 2026. Ďalšie batérie by mali byť následne dodávané po dvoch ročne. Výroba munície pre tento systém bude prenesená na Slovensko. Podľa informácií Futurearmy.sk by sa rakety pte Barak MX mali montovať vo VOP Nováky.
Obrnené vozidlá
Tu chcel rezort obrany dohodnúč úpravy zmlúv, ktoré boli uzavreté predchádzajúcimi vládami. V prípade osemkolesových vozidiel Patria tieto rokovania prebiehajú, tam Kaliňák priznal, že je to komplikovanejšie.
Pri pásových bojových vozidlách CV90 sa však ministerstvu podarilo rokovania dotiahnuť do úspešného konca. Kaliňák poďakoval firme BAE Systems Hägglunds za ústretovosť. Pri tomto kontrakte sú teraz podľa neho pre Slovensko férovejšie podmienky. Podarilo sa tiež dosiahnuť úsporu okolo 60 miliónov eur. Minister ocenil aj hlavného slovenského partnera tohto projektu, firmu Koval Systems z Beluše za to, ako sa rýchlo preorientovala z civilnej na vojenskú výrobu.
Tanky
Pri Koval Systems ešte ostaneme. Kaliňák potvrdil, že pri výbere nových tankov stále platia dva varianty. Rokujeme o možnom pristúpení k nemeckému programu na nákup najnovších tankov Leopard 2A8, no tam je podľa ministra najväčším problémom vysoká cena.
Druhým variantom je dokúpenie menšieho počtu starších Leopardov 2A4 a ich doplnenie novými ľahkými tankmi, ktoré sú lacnejšie. A to by práve bola úloha pre Koval Systems. Reč je totiž o novom stroji CV90120, ktorý kombinuje väčšiu mobilitu ľahšieho vozidla a tankový kanón kalibru 120 mm. Ak by ho Slovensko zaviedlo do výzbroje, bolo by prvé na svete a v prípade záujmu iných štátov by mohlo vyrábať tieto ľahké tanky alebo ich súčasti aj na export.
Transportné lietadlá
Kaliňák obhajoval zámer zbaviť sa relatívne nových lietadiel C-27J Spartan. Podľa neho nebol problém ani tak s lietadlami samotnými, ako s nedostatočným logistickým systémom. Ten spôsoboval, že často bolo k dispozícii sotva jedno z dvoch lietadiel, ktoré máme. Spartany tiež prestali stačiť výkonmi v zmenených podmienkach. Navyše ich modernizácia by v najbližších rokoch stála 266 miliónov eur.
C-390 brazílskej výroby má prúdové motory, väčšiu rýchlosť a výrazne vyššiu nosnosť nákladu. Rokovania o ich kúpe by mohli otvoriť Slovensku bránu do Južnej Ameriky, kde sa chceme presadiť podobne ako veľa ďalších európskych štátov. V tendri na húfnice v Brazílii skončilo Slovensko druhé, no podľa Kaliňáka z nejakých príčin tento tender nepokračuje a to chceme využiť. V prípade kontraktu na lietadlá by sme zrejme nenadviazali s Brazíliou priemyselnú spoluprácu, pretože lietadlá na Slovensku nevyrábame. No ponúkli by sme Brazílii nielen húfnice Zuzana, ale aj lacnejšie húfnice Eva, samohybný mínomet AM120 a ďalšie výrobky. To všetko môže byť podľa Kaliňáka súčasťou diskusie o nákupe transportných lietadiel.
Okrem toho bol rezort obrany v týchto dňoch oslovený, aby zvážil aj lietadlá Airbus A400M Atlas. V tomto prípade ide o štvormotorové turbovrtuľové lietadlá, ktoré sú ešte o kategóriu vyššie ako C-390. Kaliňák uviedol, že v januári si na ministerstve nájdu čas, aby si ponuku vypočuli. Tá by mala znieť na dve lietadlá, kým v prípade C-390 by to boli tri stroje plus jedno v zálohe.
Vrtuľníky
Kaliňák v podstate priznal, že namiesto 12 bojových vrtuľníkov AH-1Z Viper od americkej vlády uprednostní 12 starších helikoptér UH-60L. Priznal tiež, že ponuka na ne prišla od súkromnej spoločnosti Ace Aeronautics z Alabamy. Tá patrí do skupiny Helicopter Alliance, ktorú tvorí šesť firiem z Česka, Slovenska a USA a 91-percentný podiel v nej má Jaroslav Strnad. Ten zakladal aj skupinu CSG, ktorú ale teraz vedie jeho syn Michal Strnad. CSG sa na nákupe nepodieľa.
UH-60L, ktoré chceme kúpiť, majú mať podľa Kaliňáka garanciu od dodávateľa na 8000 letových hodín. Motory a ďalšie časti, ktoré potrebujú pravidelný resurs, by mali mať garanciu na 750 letových hodín. Dohoda ešte nie je uzavretá aj preto, lebo Ozbrojené sily SR by chceli v rámci nej aj úpravy na strojoch UH-60M, ktoré už máme a o nich sa ešte rokuje. Zástupcovia OS SR sa boli pozrieť aj v Rakúsku, ktoré podľa Kaliňáka postupuje rovnakým spôsobom. Jeden rozdiel medzi Rakúskom a Slovenskom tu však je. Náš juhozápadný sused si objednal staršie Black Hawky v roku 2000 a teraz ich dáva modernizovať spoločnosti Ace Aeronautics. Okrem nich tento rok v lete ale Rakúsko objednalo aj 12 úplne nových strojov UH-60M. U nás je to presne naopak. Nové UH-60M už máme a kupujeme 12 starých UH-60L, aby sme ich modernizovali.