L-29 Delfín v USA využívajú na výskum autonómneho vzdušného boja
Cvičný prúdový stroj Aero L-29 Delfín absolvoval prvý let v roku 1959 v socialistickom Československu. Jeho konštruktérom Janovi Vlčekovi, Zdeňkovi Rubličovi a Karlovi Tomášovi vtedy ani vo sne nenapadlo, že ich dielo sa bude o 65 rokov neskôr využívať v USA na výskum umelej inteligencie v lietadlách a simulované autonómne vzdušné súboje.
Presne to sa ale v týchto dňoch odohráva na nebi nad americkým štátom Iowa. Deje sa tak v rámci projektu, na ktorom sa podieľajú vývojové dielne spoločnosti Lockheed Martin a laboratórium na výskum výkonov operátorov (OPL) Iowskej univerzity.
V USA v súkromných rukách lieta veľké množstvo strojov L-29 Delfín aj novších L-39 Albatros. Práve dva Delfíny už dávnejšie v OPL upravili tak, aby ich mohla ovládať umelá inteligencia. Lockheed Martin ich teraz využil na výskum interakcie pilotovaných a nepilotovaných lietadiel.
Pilotovaným lietadlom bol L-39 Albatros. Ten mal na zadnom sedadle tzv. bojového manažéra, ktorý celú misiu riadil. Tento človek „vyzbrojený“ tabletom zadal pokyny dvojici L-29, ktoré riadila umelá inteligencia a pridelil im ciele. Delfíny potom autonómne navzájom spolupracovali tak, aby porazili dvojicu cvičných cieľov, ktoré predstavovali nepriateľské lietadlá.
Išlo o tretí podobný test. Pri prvých dvoch lietadlá ovládané umelou inteligenciou predviedli schopnosť geolokácie a elektronického rušenia pozemných cieľov zo vzduchu. Tentoraz sa testy zamerali na vzdušný boj, pričom umelá inteligencia priamo ovládala autopilota Delfínov. Prvýkrát bol pri teste priamo prítomný aj ľudský „bojový manažér“, ktorý na činnosť umelej inteligencie dozeral.
„Práca, ktorú robíme spolu s OPL Iowskej univerzity je základom pre budúcnosť bojov vo vzduchu, kedy rodina pilotovaných a nepilotovaných systémov bude spolupracovať na splnení komplexných misií,“ povedal John Clark, viceprezident a generálny riaditeľ vývojových dielní Skunk Works spoločnosti Lockheed Martin.