Slovensko vyradí transportné lietadlá a nakúpi nové
Slovenské vzdušné sily sa zbavia väčšiny doterajších transportných lietadiel a namiesto nich obstarajú nové. Obmenu dopravného letectva ozbrojených síl dnes vláda označila za strategickú investíciu.
Slovenské vzdušné sily majú aktuálne dve dvojmotorové turbovrtuľové transportné lietadlá C-27J Spartan, ktoré vyrába talianska firma Leonardo (predtým Alenia Aermacchi). Ich objednávku Slovensko podpísalo v roku 2014 a dodali ich v rokoch 2017-18. Okrem stíhačiek F-16 ide teda o najnovšie lietadlá v našej výzbroji.
Slovensko má tiež sedem ľahkých lietadiel českej výroby L-410. Tie sa vyrábali už za čias Československa a postupne sme ich používali viacero v rôznych verziách. Tie staršie však boli postupne vyradené. Aktuálne majú vzdušné sily štyri relatívne nové stroje vo verzii L-410UVP-E20, ktoré boli získané v rokoch 2010-13. Jeden zo zvyšných strojov je vo fotografickej-prieskumnej verzii L-410FG.
Tieto lietadlá teraz vyradíme a ponúkneme buď na predaj alebo výmenu. Dôvodom je, že podľa predkladateľa správy, ministra obrany Roberta Kaliňáka, tieto stroje „nenapĺňajú operačnú potrebu vzhľadom na zásadnú zmenu bezpečnostnej situácie v súvislosti s prebiehajúcimi vojenskými konfliktmi a krízovými situáciami“.
Súčasná technika má podľa Kaliňáka nedostačujúcu prepravnú kapacitu a operačný dolet, nízku aktuálnu dostupnosť na plnenie požadovaných úloh a nedostatočne zabezpečuje leteckú prepravu pre plnenie úloh OS SR a MO SR, do oblasti konfliktov, či pre evakuáciu z krízových oblastí.
Napríklad z dvoch lietadiel C-27J Spartan je podľa predkladacej správy aktuálna dostupnosť na úrovni jedného prevádzkyschopného lietadla a pri ľahkých dopravných lietadlách L-410 je aktuálna dostupnosť na úrovni dvoch prevádzkyschopných lietadiel.
Kaliňák preto navrhuje obstarať nové stredné dopravné lietadlá v počte troch kusov s opciou na štvrtý stroj. Súčasné stroje C-27 J Spartan navrhuje MO SR prevádzkovať do doby dodania nových stredných dopravných lietadiel. Po obstaraní nových stredných dopravných lietadiel MO SR ukončí prevádzku lietadiel C-27 J Spartan, ktoré budú poskytnuté na predaj, zámenu alebo ako protihodnota.
Súčasne MO SR navrhuje obstaranie nového typu 2 ks dvojmotorových prúdových lietadiel určených primárne k získaniu novej prepravnej spôsobilosti na prepravu cestujúcich na stredné vzdialenosti s kapacitou do 15 prepravovaných osôb. Z tohto popisu vyplýva, že pôjde o menšie pasažierske lietadlá kategórie business jet.
Finančné krytie nákupu dvojmotorových prúdových lietadiel má byť zabezpečené predajom, zámenou alebo protihodnotou za vyradené ľahké dopravné lietadlá L-410. Zo súčasných siedmich kusov L-410 si chce rezort obrany ponechať 2-3 stroje, ktoré budú využívané prevažne na výcvik personálu, s ponechaním dostatočnej zásoby náhradných dielov na ich prevádzku.
O prípadných nových typoch pre slovenské vzdušné sily nie je v návrhu žiadna konkrétna zmienka. Možno sa však oprávnene domnievať, že významným uchádzačom bude brazílsky Embraer C-390. Toto dvojmotorové prúdové lietadlo sa vyznačuje výkonmi na úrovni štvormotorového turbovrtuľového C-130 Hercules. C-390 má maximálnu prepravnú kapacitu 26 ton a s nákladom 14 ton má dolet 5020 km. Kupujú ho aj naši susedia – Maďarsko a Česko po dva kusy a Rakúsko štyri stroje.
Pre porovnanie, C-27J prepraví maximálne 9 ton nákladu a dolet má síce tiež na úrovni 5050 km, ale na túto vzdialenosť uvezie náklad s hmotnosťou iba 4 tony.
Investičný projekt sa má začať realizovať ešte v tomto roku a plánovaný termín ukončenia dodávok nových typov lietadiel je v roku 2030.
Zvláštne však je, že táto iniciatíva prichádza v čase ohlasovania významných konsolidačných opatrení. Vláda SR už Kaliňákovi schválila nákup izraelských protivzdušných systémov Barak a nákladných automobilov z Česka. Minister by rád nakúpil aj nové tanky, ďalšie húfnice a samohybné mínomety, štyri ďalšie stíhačky F-16 či obrnené vozidlá 4×4 od domácich výrobcov. Teraz mu vláda vyhovela a vyhlásila obmenu dopravného letectva za strategickú investíciu.