Americké lietadlo F-35B pristáva na japonskej lodi Kaga. Zdroj: US Navy
ModernizáciaVojenská technika

Historické prvenstvo: Na japonskej lietadlovej lodi pristála americká stíhačka

Na japonskej lietadlovej lodi Kaga pri pobreží Kalifornie prvýkrát pristálo americké lietadlo F-35B Lightning II. Je to významný krok na ceste k integrácii týchto strojov do japonského námorníctva. Zároveň má veľký historický význam.

Počas druhej svetovej vojny boli Japonci a Američania úhlavnými nepriateľmi. V Tichom oceáne prebehlo viacero veľkých bitiek, v ktorých proti sebe stáli ich lietadlové lode. Po vojne Japonci prijali pacifistickú ústavu a lietadlové lode nestavali. Pristátie americkej stíhačky na japonskom plavidle tak bolo na dlhé desaťročia nemysliteľné.

Všetko zmenil rastúci vplyv Číny, ktorá po začiatku vojny na Ukrajine začala utužovať aj vzťahy s Ruskom. Obe krajiny vidia Japonsko ako regionálneho súpera. Vláda v Tokiu tak začala budovať mocnejšie ozbrojené sily.

Keď v rokoch 2009 a 2011 zaradilo Japonsko do služby lode Ise a Hyuga, ešte sa ostýchalo a nazvalo ich torpédoborcami. Pritom na prvý pohľad išlo o plavidlá s rovnou letovou palubou a veliteľským mostíkom na boku, aký majú lietadlové lode. Ise a Hyuga však sú pomerne malé, majú dĺžku 197 metrov a plný výtlak 19 000 ton. Vhodné sú tak len ako nosiče vrtuľníkov. Mená dostali po bitevných lodiach potopených v druhej svetovej vojne.

Japonská loď Kaga.
Zdroj: US Navy

V rokoch 2015 a 2017 ich nasledovali omnoho väčšie „torpédoborce“ Izumo a Kaga. Majú dĺžku 248 metrov a plný výtlak 27 000 ton. Izumo je pomenovaný po krížniku, ktorý bojoval v rusko-japonskej vojne v rokoch 1904-1905. Kaga bola pôvodne lietadlová loď, ktorá sa podieľala na útoku na Pearl Harbor v roku 1941 a v roku 1942 ju potopili Američania v bitke o Midway.

Izumo a Kaga spočiatku tiež slúžili ako nosiče vrtuľníkov. Potom však Japonci rozhodli o ich prestavbe na ľahké lietadlové lode – a tiež patričnej zmene ich klasifikácie. Už sa teda nebudú ani tváriť, že sú to torpédoborce.

Prestavba exteriéru Kagy prebiehala od marca 2022 do apríla 2024. Zahŕňala úpravy tvaru trupu i letovej paluby, navigačné svetlá pre nočné operácie a špeciálny náter paluby odolný proti teplu z výtokových trysiek stíhačiek.

V rokoch 2026-27 prebehne ešte úprava interiéru a loď bude plnohodnotne schopná operovať so stíhačkami F-35B. Japonsko sa tak pridá k americkému, britskému či talianskemu námorníctvu, ktoré už tieto stroje so skráteným štartom a pristátím používajú. Kapacita Kagy má byť 28 lietadiel.

Americké lietadlo F-35B na palube japonskej lode Kaga.
Zdroj: US Navy

V septembri Kaga priplávala do Kalifornie, aby začala proces integrácie strojov F-35B. Počas uplynulého víkendu na jej palube prvýkrát pristálo americké lietadlo z testovacej perute VX-23 z námornej základne Patuxent River v Marylande. Stalo sa tak pri San Diegu.

Testy s americkými lietadlami potrvajú ešte tri týždne. Úspešná modifikácia Kagy otvára cestu aj pre podobnú prestavbu druhej lode Izumo na nosič stíhačiek F-35B. „Tento test je absolútne dôležitý a nevyhnutný pre posilnenie obranných schopností Japonska. Zlepšuje tiež interoperabilitu medzi Japonskom a USA, posilňuje odstrašenie a schopnosť reagovania japonsko-americkej aliancie, a tým prispieva k mieru a stabilite v indo-pacifickom regióne,“ povedal veliteľ Kagy, kapitán Shusaku Takeuchi.

Japonsko tak má nielen prvé lietadlové lode od druhej svetovej vojny, ale v posledných troch rokoch vytvorilo aj prvú obojživelnú výsadkovú jednotku a spoločne s USA pracuje na vývoji novej protiraketovej obrany. Hovorí sa aj o tom, že by sa Japonsko mohlo pridať k partnerstvu USA, Británie a Austrálie, ktoré spoločne vyvíjajú nové ponorky s jadrovým pohonom.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *