Južná Kórea tento rok spustí sériovú výrobu nových stíhačiek KF-21 Boramae
Pozemné a letové testy prototypu juhokórejskej stíhačky KF-21 Boramae sa ešte ani zďaleka neskončili a Južná Kórea sa rozhodla spustiť už tento rok sériovú výrobu prvých 40 kusov. Hotové by mali byť okolo roku 2026 a do služby sa dostať v roku 2028.
Počas druhej svetovej vojny bolo bežnou praxou objednávať sériovú výrobu lietadiel čo najskôr, niekedy aj ešte pred dokončením prototypu. Vyžadovali si to urgentné vojnové potreby. Odvtedy sa však prax zmenila a preto je juhokórejské rozhodnutie pomerne nezvyčajné. Svedčí to o dvoch veciach – jednak o veľkej dôvere vo vlastný dizajn a tiež o tom, že tamojšia vláda vníma bezpečnostnú situáciu vo svete ako veľmi zlú a cíti urgentnú potrebu posilniť svoje letectvo.
KF-21 je len druhým nadzvukovým lietadlom juhokórejskej výroby. Prvým bol cvičný stroj T-50, ktorý absolvoval prvý let v roku 2002 a neskôr z neho vyvinuli ľahké stíhacie a bojové lietadlo FA-50. Tieto kórejské stroje používa aj susedné Poľsko. Prvý prototyp KF-21 bol dokončený v apríli 2021 a prvý let absolvoval v júli 2022. Odvtedy prebiehajú intenzívne testy, do ktorých sa minulý rok zapojilo už šesť prototypov. Meno Boramae znamená Mladý jastrab.
Lietadlo je na polceste medzi štvrtou a piatou generáciou stíhačiek. Jeho konštrukcia má lepšie stealth vlastnosti ako väčšina lietadiel štvrtej generácie. Nemá však vnútorné šachty pre výzbroj, ako lietadlá piatej generácie. Rakety a bomby na vonkajších závesníkoch sú teda jeho slabinou, čo sa týka zachytiteľnosti radarom. Na druhej strane, vnútorné šachty bude možné zakomponovať pri ďalšom vývoji lietadla. Počíta sa totiž s tým, že prvý výrobný blok KF-21 budú tvoriť stíhačky na vybojovanie vzdušnej prevahy, kým druhý blok majú byť viacúčelové stroje. Pri nich už môžu byť zavedené bomby vo vnútorných šachtách.
Južná Kórea sa tak stala členom elitného klubu krajín, ktoré sa vyrábajú vlastné nadzvukové stíhačky. Postupne plánuje zaviesť do výzbroje 120 kusov KF-21. Tie majú nahradiť staré lietadlá F-4 Phantom II a F-5 Tiger II, ktoré sú už dávno za zenitom. Okrem toho bude nová stíhačka k dispozícii aj na export. Záujem už prejavila Indonézia, Spojené Arabské Emiráty, Filipíny, Peru, ale aj susedné Poľsko.
KF-21 bude existovať v jednomiestnej i dvojmiestnej verzii. Jeho dĺžka je 16,9 m a rozpätie 11,2 m. Dosahuje maximálnu rýchlosť 1,8 Machov. Nesie rotačný kanón Vulcan kalibru 20 mm a má 10 závesníkov – šesť pod krídlami a štyri pod trupom. Na nich môže niesť najmodernejšie rakety a bomby americkej i európskej výroby.