Prvé dve F-16 odovzdali Slovensku, no zatiaľ ostávajú v USA
Vo štvrtok ráno 11. januára vyvolala menšiu senzáciu správa, že prvé dve stíhačky F-16 sú už na Slovensku. Spôsobila to tlačová správa spoločnosti Lockheed Martin. Tá uvádzala, že lietadlá boli odovzdané Slovensku, nie na Slovensko. Tento detail sa však stratil v preklade. Skutočnosť je taká, že lietadlá nateraz ostávajú v USA, kde sa na nich budú ďalej školiť slovenskí piloti.
„Odovzdanie prvých dvoch lietadiel F-16 Block 70 Slovensku predstavuje kľúčový východiskový bod pre posilňovanie obranných schopností krajiny,“ uviedol v tlačovom vyhlásení viceprezident firmy OJ Sanchez. „Integrácia tejto osvedčenej platformy umožní slovenským vzdušným silám účinne chrániť svoje hranice a byť partnerom svojim spojencom naprieč Európou, NATO a celým svetom,“ dodal Sanchez.
Slovensko objednalo 14 stíhačiek F-16 v roku 2018 počas vlády Petra Pellegriniho. Prvé stroje už mali byť na Slovensku, ich dodanie sa však oneskorilo. Slovenskí piloti sa cvičili na Morrisovej základni leteckej národnej gardy v Tucsone v Arizone. Minulý rok v novembri americké ministerstvo obrany rozhodlo, že na tejto základni budú dočasne umiestnené aj slovenské F-16, na ktorých budú naši piloti pokračovať vo výcviku. V súvislosti s tým sa zvýši počet príslušníkov amerického 162. stíhacieho krídla, ktoré na základni sídli, o takmer 30 ľudí. Tí sa budú starať o slovenské lietadlá.
Podľa rozhodnutia ministerstva obrany USA môže byť v Tucsone v rokoch 2024 až 2026 umiestnených maximálne deväť slovenských F-16. Ich počet bude kolísať podľa toho, ako sa budú vyrábať nové stroje a ako sa bude časť lietadiel presúvať na Slovensko. Na jar tohto roku majú byť napríklad na základni umiestnené prvé štyri slovenské F-16, ale už v polovici roka by mali tri stroje preletieť na Slovensko. Pre úplnosť treba dodať, že používanie slovenských F-16 v Tucsone nenahradí výcvik našich pilotov na amerických lietadlách. Ten bude naďalej pokračovať rovnakým tempom. Pridanie slovenských lietadiel do programu ho rozšíri a posilní.
Naše vzdušné sily si objednali 12 jednomiestnych lietadiel a dve dvojmiestne v najnovšej verzii F-16 Block 70/72. V súvislosti s označovaním týchto strojov panujú mierne zmätky. Výrobca totiž v roku 2012 zmenil pri najnovšej verzii bojové meno lietadla z Fighting Falcon na Viper. V súlade s tým začal túto najnovšiu verziu označovať ako F-16V. Zároveň sa však naďalej používa aj staršie označenie F-16C/D Block 70/72. Číslo 70 označuje použitie motora General Electric F110-GE-129 a číslo 72 zas motor Pratt and Whitney F100-PW-229. Keďže Slovensko si vybralo prvý spomínaný motor s ťahom 131 kN, naše jednomiestne lietadlá tak sú F-16C Block 70 a dvojmiestne sú F-16D Block 70.
( Naše vzdušné sily si objednali 12 jednomiestnych lietadiel a dve dvojmiestne v najnovšej verzii F-16 Block 70/72. V súvislosti s označovaním týchto strojov panujú mierne zmätky. Výrobca totiž v roku 2012 zmenil pri najnovšej verzii bojové meno lietadla z Fighting Falcon na Viper. V súlade s tým začal túto najnovšiu verziu označovať ako F-16V. Zároveň sa však naďalej používa aj staršie označenie F-16C/D Block 70/72. Naše jednomiestne lietadlá tak sú F-16C Block 70 a dvojmiestne sú F-16D Block 72.)
Túto verziu si ešte pred nami v roku 2017 objednal Bahrajn v počte 16 kusov. V tom istom roku oznámilo Grécko plán na zmodernizovanie 84 svojich F-16C/D Block 52+ na štandard Block 70/72. V roku 2019 sa Taiwan dohodol s USA na kúpe 66 kusov. Bulharsko ich objednalo 16 a Jordánsko chce 12. Ako vidno, aj najnovšiu verziu F-16 čaká ešte dlhá služba vo viacerých štátoch, hoci mnohé európske krajiny sa starších verzií F-16 zbavujú a prechádzajú na nový typ F-35.
Prvý vyrobený kus pre Slovensko bol jednomiestny stroj so sériovým číslom 1001. Ten absolvoval prvý let z továrenského letiska Greenville v Južnej Karolíne 29. septembra minulého roku. Druhý vyrobený kus bol dvojmiestny so sériovým číslom 1101. Ten sa do vzduchu prvýkrát dostal 29. novembra taktiež v Greenville. Teraz si tieto dva stroje oficiálne prevzalo naše letectvo, hoci sú stále v USA. Keď v polovici roka prvé tri stíhačky priletia na Slovensko, pristanú na základni v Kuchyni. Meškajú totiž nielen dodávky F-16, ale aj príprava základne Sliač na ich používanie. Podľa ministra obrany Roberta Kaliňáka nie je na Sliači vybudované „takmer nič“. Ako sa Kaliňák vyjadril pre agentúru TASR, nie je isté ani to, či na Sliač pôjdu neskôr, alebo zostanú v Kuchyni. Na túto tému ešte budú prebiehať diskusie.
F16 block 72 nie je dvojmiestna verzia,hoci označovanie70/72 to k tomu nabáda.Je za tým niečo hlbšie :D.F16C/D block50/70 používa motor F110-GE-129,F16C/D block 52/72 používa motor F100-PW-229….takže block 52/72 nie je dvojmiestna verzia, ale verzia s motorom Pratt & Whitney.Verzia block 50/70 lieta s motorom General Electric. Dvojmiestna verzia sa označuje písmenami B,D,F.. jednomiestna A,C,E.