Južná Kórea chce rovnaké lietadlá ako Česko
Juhokórejské letectvo sa pri výbere nového vojenského transportného lietadla rozhodlo pre brazílsky stroj Embraer C-390 Millenium. Rovnaké lietadlo by chcelo získať aj Česko, ktoré svoj záujem ohlásilo v októbri. V septembri si ho zas vybralo Rakúsko. Pre brazílskeho výrobcu tak prišla zo Soulu bodka za úspešným rokom. C-390 Millenium je stále pomerne nový stroj.
Prvý let absolvoval v roku 2015 a prvý sériový kus dodali brazílskemu letectvu v roku 2019. Od začiatku ho vyvíjali s tým, že bude mať podobnú kapacitu ako americký stroj C-130 Hercules, ktorý sa v tejto kategórii považuje za akýsi štandard. Namiesto štyroch turbovrtuľových motorov však Embraer použil dva prúdové. C-390 tak má oproti americkému konkurentovi vyššiu rýchlosť i dolet.
Pre porovnanie, C-130J má maximálnu rýchlosť 670 km/h a s nákladom 15,5 tony doletí na vzdialenosť 3 300 km. C-390 má maximálnu rýchlosť 988 km/h a s nákladom 14 ton doletí na vzdialenosť 5 000 km. Maximálna kapacita Herculesa je 19 ton, C-390 uvezie až 26 ton. Môže tiež prepravovať 80 vojakov alebo 66 plne vystrojených parašutistov.
Najväčším zákazníkom je doposiaľ brazílske letectvo, ktoré objednalo 19 kusov a zatiaľ ich dostalo šesť. C-390 Millenium však má aj exportné úspechy v Európe. Portugalsko si ich objednalo päť a jeden kus už v októbri tohto roku zaradilo do služby. Holandsko si ich objednalo tiež päť a Maďarsko dva. Tento rok v septembri sa pre tento stroj rozhodlo aj Rakúsko, ktoré ich chce štyri. A v októbri prejavil o ne záujem náš ďalší sused – Česko.
Praha začala s firmou Embraer rokovať po tom, čo si urobila prieskum trhu. „Momentálne nemáme lietadlo so stredným až dlhým doletom, s vytrvalosťou 12 hodín a schopnosťou pristávať a štartovať na nespevnených plochách,“ vyhlásila v októbri ministerka obrany Jana Černochová a dodala, že „doteraz sme sa museli spoliehať na pomoc spojencov pri preprave zásob, vojenského vybavenia a personálu“. Cieľom rokovaní s brazílskou spoločnosťou je podľa Černochovej dosiahnutie čo najnižšej možnej ceny a zároveň čo najrýchlejšieho dodania týchto lietadiel. Prvé by mali v Česku radi už v roku 2024.
Medzitým sa Južná Kórea stala prvým ázijským zákazníkom pre tento typ. Na začiatku decembra uspel C-390 v tendri na veľké transportné lietadlo. Súčasťou kontraktu má byť konfigurácia stroja podľa požiadaviek juhokórejského letectva, servis, logistická podpora, výcvik posádky a tiež výroba významnej časti komponentov lietadla juhokórejskými firmami. Tamojšie úrady nezverejnili, koľko kusov chcú kúpiť. Noviny Dong-a Ilbo však napísali, že prvá objednávka má
znieť na tri stroje. Je pravdepodobné, že ich neskôr bude viac, pretože Južná Kórea používa 12 Herculesov v staršej verzii C-130H, ktoré bude chcieť nahradiť.
Práve výroba komponentov v rôznych krajinách je jedným z nástrojov, ktoré Embraer využíva pri rokovaniach o možnom exporte. Od začiatku spolupracuje s viacerými významnými výrobcami, ako je napríklad BAE Systems. Na výrobe sa podieľa aj česká firma Aero Vodochody, ktorá dodáva niektoré diely zadnej časti trupu, nábežnú hranu krídel, nákladnú rampu, dvere a poklopy núdzových východov.