ModernizáciaTech & Inovácie

Austrálsky Boxer s nemeckými koreňmi

Boxer je osemkolesové bojové vozidlo, ktoré vyvinulo konzorcium firiem Rheinmetall a Krauss-Maffei Wegmann. Vývoj sa začal v roku 1993 a sériovú výrobu spustili v roku 2009. V tom istom roku si nemecká armnáda prevzala prvé vozidlo. Boxer sa vyznačuje modulárnou konštrukciou, ktorá umožňuje rýchlu prispôsobenie vozidla na rôzne typy misií.

Používa ich Nemecko, Holandsko, Litva a Austrália. V budúcnosti ich plánujú zaradiť do výzbroje aj Británia a Ukrajina. Nás však bude teraz zaujímať austrálska verzia, ktorá má viacero odlišných prvkov.

Austrália od roku 1995 používa 257 osemkolesových vozidiel ASLAV, ktoré boli vyvinuté zo strojov LAV-25 americkej námornej pechoty, ktoré zas vychádzajú zo švajčiarskeho typu Mowag Piranha 8×8. Vozidlá ASLAV majú za sebou intenzívne bojové nasadenie vo Východnom Timore, Iraku a Afganistane. V súčasnosti sú na konci svojej plánovanej technickej životnosti a nahrádza ich práve nemecký Boxer.

Austrália modernizuje svoju obrnenú techniku v rámci projektu Land 400. Vozidlá ASLAV chce nahradiť v rámci Fázy 2 tohto projektu, ktorá ráta s 211 novými osemkolesovými vozidlami. V marci 2018 Austrália oznámila, že Boxer sa stal víťazným typom zo štyroch uchádzačov v tendri na Fázu 2 projektu Land 400.

Podľa dohody sa prvých 25 vozidiel vyrobilo do roku 2021 v Nemecku, pričom do tímov, ktoré sa na ich produkcii podieľali, boli zaradení aj austrálski pracovníci, aby získali potrebné skúsenosti. Následne sa výroba zvyšných 186 kusov od roku 2022 presunula do štátu Queensland, kde vznikol najväčší závod Rheinmetallu mimo Nemecka. Spolu sa na výrobe podieľa až 40 austrálskych subdodávateľov.

Celkové náklady na austrálske Boxery sa odhadujú na 15,7 miliardy austrálskych dolárov, čo je 9,35 miliardy eur. Z toho 5,2 miliardy austrálskych dolárov (3,1 mld. eur) stojí priamo nákup vozidiel, zvyšných 10,5 miliardy austrálskych dolárov (6,25 mld. eur) sú náklady na prevádzku počas 30-ročnej životnosti strojov.

Austrálske špecifiká

Základná austrálska verzia je označovaná ako CRV (Combat Reconnaissance Vehicle – Bojové prieskumné vozidlo). Má byť vyzbrojená dvojmiestnou vežou Lance s kanónom kalibru 30 mm a koaxiálne lafetovaným ľahkým guľometom. Veža je tiež modulárnej konštrukcie, čo umožňuje pridávať podľa potreby rôzne prvky. Austrálčania si pre ňu ako dodatočné vybavenie vybrali izraelské protitankové rakety Spike-LR2.

Z prvých 25 Boxerov, ktoré vyrobili pre Austráliu v Nemecku, bolo 12 CRV s vežou a 13 viacúčelových, ktoré možno upraviť podľa typu misie. Celkovo chce Austrália 133 vozidiel CRV s vežou. Zvyšné kusy budú veliteľské, pozorovacie, zdravotnícke či odťahovacie. Všetkých 211 vozidiel majú dodať do roku 2026.

Austrálske Boxery sú vybavené vlastnými elektronickými systémami na komunikáciu a prehľad o situácii na bojisku. Odlišné sú aj pneumatiky. Nemecké a holandské vozidlá majú pneumatiky Michelin XML, ktoré znesú záťaž 4,5 tony na jedno koleso a sú prispôsobené na pohyb v blatistom teréne. Prvé austrálske stroje dostali pneumatiky XForce 2, ktoré znesú záťaž 5 ton na koleso a sú optimalizované pre piesočnatý terén. Ďalšie austrálske Boxery dostanú pneumatiky XForce ZL, ktoré znesú až 5,6 tony na koleso. Keďže hmotnosť vozidiel sa s dodatočným vybavením stále zvyšuje, je pravdepodobné, že v budúcnosti dostanú gumy XForce ZL aj nemecké a holandské Boxery.

Prvé austrálske CRV dostali dočasne nainštalovanú diaľkovo ovládanú vežičku Kongsberg Protector, ktorú demontovali z vozidiel ASLAV. Táto vežička môže niesť rôzne zbrane vrátane granátometov či protitankových rakiet, no v austrálskych podmienkach je väčšinou vybavená ťažkým guľometom kalibru 12,7 mm. V budúcnosti dostanú CRV na strechu veže úplne novú diaľkovo ovládanú vežičku domácej výroby Electro-Optic Systems R400 Mk 2. S tou sa však čakalo, kým sa podarí zvládnuť výrobu veží Lance v závode v štáte Queensland, aby sa predišlo prípadným problémom s jej integráciou. Tá by mala v tomto období už prebiehať.

O tom, že všetko ide podľa plánu, svedčí aj najnovšia správa z konca októbra. Podľa nej domáca firma NIOA spustila v závode v štáte Victoria výrobu 40-tisíc kusov cvičnej munície kalibru 30 mm pre vozidlá Boxer CRV. Aj v tomto prípade ide o spoločný podnik s firmou Rheinmetall.

zdroj: Wikimedia- Graham Robson-Parker

Naštrbené vzťahy

Potiaľto by sa mohlo zdať, že ide o priam rozprávkový príbeh s ideálnymi vzťahmi na opačných stranách zemegule. Aj do tejto ružovej záhrady sa však vkradli tiene. Ako sme už spomínali, Boxer je súčasťou Fázy 2 projektu Land 400. Omnoho lukratívnejšia je však Fáza 3, v ktorej ide až o 450 pásových bojových vozidiel, ktoré by nahradili staré austrálske stroje M113 americkej výroby.

V tejto Fáze 3 sa do finále tendra dostal nemecký Rheinmetall s vozidlom Lynx a juhokórejská firma Hanwha s vozidlom K21. V lete tohto roka sa Austrália rozhodla práve pre druhú menovanú spoločnosť a chce od nej objednať zatiaľ 129 kusov vozidiel, ktoré budú označované ako AS21 Redback.

Nemecko a Austrália predtým rokovali o rozšírení výroby v závode Rheinmetall v Queenslande, ktorý by mohol ponúkať svoje výrobky aj iným štátom. Oba štáty boli blízko k uzavretiu dohody o tom, že protinožci by od roku 2025 dodali 100 Boxerov aj pre nemeckú armádu. Po tom, čo sa Austrália rozhodla udeliť lukratívny kontrakt vo Fáze 3 projektu Land 400 juhokórejskej konkurencii, sa to však zmenilo. Portál ABC s odvolaním sa na svoje zdroje z prostredia výroby Boxerov uviedol, že rokovania Berlína s Austráliou sa v septembri „prerušili“ a nie je jasné, kedy a či vôbec ich obnovia.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *