Modernizácia

Severská cesta má pre Slovensko správny smer, ukazuje Ukrajina

Boje na Ukrajine ukazujú, že CV90 bol krok správnym smerom

Ruská invázia na Ukrajinu prinútila mnohé členské štáty NATO prehodnotiť svoju investičnú stratégiu. Poľsko zaradilo veľmi vysokú rýchlosť modernizácie a nákupov, iné krajiny ešte len zisťujú, kde majú rezervy. Rozhodnutie Slovenska zaviesť švédske bojové vozidlo CV90 sa vo svetle skúseností ukrajinských vojakov ukazuje ako najlepší možný krok správnym smerom.

Na záberoch z Ukrajiny došlo v posledných mesiacoch k istej nápadnej zmene. Na záberoch ukrajinských jednotiek sa namiesto bežných sovietskych, postsovietskych a domácich ukrajinských vozidiel – tankov T, BMP a BTR – začala objavovať bojová technika západnej proveniencie. Popri bojových vozidlách poľskej a britskej výroby možno vidieť aj kusy z Austrálie, ku ktorým čoskoro pribudnú desiatky ešte pôsobivejších vozidiel: amerických, francúzskych, nemeckých a najmä švédskych. Najnovším prírastkom budú vozidlá CV90 z arzenálu švédskych ozbrojených síl.

Toto vozidlo si nedávno vybrala aj slovenská armáda (Ozbrojené sily SR – OS SR) ako svoje hlavné bojové vozidlo pechoty. Bojové obrnené vozidlá, ktoré teraz prúdia na Ukrajinu, sú v mnohých ohľadoch vhodnejšie pre taktiku, ktorú používa ukrajinská armáda proti Rusku. Sú lepšie chránené, manévrovateľnejšie, a keď bude Ukrajina schopná zabezpečiť ich údržbu a opravy, budú jedným z pilierov, ktoré by mohli zvrátiť priebeh bojov.

Slovenská armáda dostane najnovšiu verziu CV90, známu ako CV90MkIV, s najmodernejšími pokročilými schopnosťami a digitálnou technológiou. (zdroj: BAE Systems Hägglunds)

Bojisko budúcnosti

Vozidlá ako CV90 od BAE Systems Hägglunds sú vhodné pre tento spôsob vedenia vojny, pre súčasné a budúce požiadavky na bojisku, kde strategická a taktická mobilita v kombinácii s pôsobivou letalitou je kľúčová. Manévrovateľnosť, schopnosť chrániť posádku a jednotky výsadkovej skupiny, ako tiež schopnosť zasiahnuť aj nepriateľské tanky sa ukázali ako životne dôležité vlastnosti bojových vozidiel. Tieto výhody v kombinácii so schopnosťou prevádzkovať rôzne konfigurácie patria medzi najdôležitejšie schopnosti pre armády, ako sú OS SR. Mať tieto schopnosti na jednej platforme výrazne uľahčuje logistiku a umožňuje armádam zvládať komplexné bojové operácie.

Rozvoj výrobných a servisných kapacít, ktoré idú ruka v ruke, umožní Slovensku plne sa postarať o svoje CV90. Osvedčené nastavenie priemyselnej spolupráce BAE Systems Hägglunds je dlhodobé a strategicky výhodné pre obe strany. Slovenské spoločnosti sa budú podieľať na všetkom od vývoja vozidla, výroby, montáže až po podporu služieb, čím sa zabezpečí národná bezpečnosť dodávok.

(zdroj: BAE Systems Hägglunds)

Kondícia aj pazúry

Očakávaná dodávka švédskych vozidiel výrazne posilní schopnosti ukrajinskej mechanizovanej pechoty. Stroje, ktoré do ukrajinských rúk zamieria zo severských arzenálov, majú zároveň výrazne lepšie zbraňové vybavenie, než dosiaľ používané BMP. Ako konštatuje známy vojenský analytik Lukáš Visingr, “kanón, ktorý má švédsky variant, je vysoko nadradený. Žiadne iné bojové vozidlo NATO ho nemá. Tento kanón dokáže prestreliť bočný pancier ruských tankov, takže sa môže zapojiť do tankových bitiek”.

Bojové vozidlá pechoty zvyčajne zasahujú proti tankom prostredníctvom protitankových riadených striel, ktoré sú náročné na zdroje aj logistiku. Naproti tomu efektívna kanónová munícia umožní ukrajinským vojakom znížiť náklady a tým ušetriť zdroje na ďalšie kritické prvky efektívnosti boja. Treba len dodať, že variant požadovaný slovenskou armádou obsahuje 35 mm kanón Bushmaster, ktorý rovnako ako jeho švédsky kolega dokáže preraziť pancier tanku.

Univerzálnosť je jednou z veľkých predností platformy CV90. Bojové vozidlo pechoty môže byť vybavené kanónmi kalibru od 30 mm do 120 mm, pričom v podstate funguje ako ľahký tank. Existuje aj niekoľko verzií, ktoré sa radia k iným typom než k BVP, ako napríklad závesný mínometný systém Mjölner, do ktorého slovenská spoločnosť Konštrukta-Defence dodáva hlavne.

Počet používaných variantov CV90 sa práve zvýšil na 17 po tom, čo švédska vláda nedávno podpísala dohodu o dvoch nových verziách. Sú nimi predsunuté údržbové vozidlo, ktoré bude poskytovať kritickú podporu v prvej línii, opravovať a obnovovať ostatné vozidlá, čím sa zabezpečí lepšia celková dostupnosť bojových vozidiel, ako aj ženijný variant Combat Engineer, ktorý výrazne zvýši schopnosť zabezpečiť priechodnosť trás a odoprieť nepriateľským silám kritickú mobilitu. Táto variabilita a zhodnosť platformy CV90 umožní slovenskej armáde meniť konfiguráciu vozidla podľa budúcich potrieb pri relatívne nízkych nákladoch, ak sa v budúcnosti ukáže, že je to kriticky dôležité. Infraštruktúra, výrobné kapacity a ďalšie náležitosti už budú k dispozícii a v prevádzke.

Najnovší prírastok severskej rodiny

CV90 je už operačne overená platforma, ktorá sa zúčastnila bojov v Afganistane v rámci švédskych, nórskych a dánskych ozbrojených síl, vojská OSN ju nasadili v Libérii a v súčasnosti ju používa sedem krajín. Ozbrojené sily Slovenskej republiky sú nateraz posledné, ktoré sa rozhodli pre túto všestrannú a účinnú platformu, a očakáva sa, že Česká republika čoskoro dospeje k rovnakému rozhodnutiu. Viac ako 1300 strojov CV90 vo všetkých používateľských krajinách už najazdilo viac ako tri milióny kilometrov a absolvovalo približne 70 000 dní bojovej činnosti, čo predstavuje neoceniteľné skúsenosti, ktoré sú využívané pri ďalšom vývoji vozidla.

Štvrtá generácia CV90, ktorú si vybrala aj slovenská armáda, dostala niekoľko významných vylepšení. Okrem nového, výkonnejšieho motora (až 1 000 koní) sa vo vozidle nachádzajú prvky, ktoré by ste donedávna hľadali skôr v oblasti sci-fi. Slovenský CV90MkIV je napríklad vybavený systémom aktívnej ochrany a vysoko účinnou protitankovou strelou Spike, ako aj novým elektrooptickým zameriavacím systémom, ktorý poskytuje dodatočný prehľad o situácii. Je tiež zabezpečený do budúcnosti vďaka digitálnej chrbticovej sieti štvrtej generácie so zabudovanou robustnou kybernetickou bezpečnosťou. Obsahuje tiež dodatočnú ochranu posádky, aby odolala široko používaným raketometom rodiny RPG-7, ako aj výrazne zvýšenú ochranu proti mínam. Dá sa povedať, že CV90MkIV bol pripravený na súčasný aj budúci konflikt.

Práve vďaka tomu, ako dobre je vozidlo adaptované na moderný boj, Švédsko, domovská krajina CV90, tiež deklarovalo svoj zámer vylepšiť svoj arzenál. Najvyšší predstaviteľ švédskej armády generál Karl Engelbrektson v januári pre Breaking Defense potvrdil, že armáda donedávna neutrálnej krajiny sa snaží prijať nový variant vozidla CV90, ktoré bude zohľadňovať nové skúsenosti. Švédske ozbrojené sily prevádzkujú okolo 500 vozidiel tohto typu v niekoľkých variantoch a počítajú s nimi aj v nasledujúcich desaťročiach.

Prínos slovenského priemyslu

Je možné, že niektoré prvky požadované švédskymi vojakmi budú navrhnuté na slovenských výkresoch. V polovici minulého roka bolo CV90MkIV vybrané ako nové hlavné BVP pre slovenskú armádu. Okrem samotného vozidla pre pozemné sily sa slovenské firmy budú podieľať nielen na výrobe, ale aj na vývoji nových komponentov. Vozidlo otvára dvere na medzinárodný trh, vrátane trhov ďalších siedmich krajín, ktoré používajú CV90. Najskôr je potrebné naplno rozbehnúť výrobu niektorých komponentov a montáž vozidla na Slovensku. V tomto smere postupuje pôvodný výrobca BAE Systems Hägglunds podľa programového plánu. V rovnakom čase, keď slovenská vláda podpisovala dohodu so švédskymi partnermi, uzatvárali zástupcovia BAE Systems Hägglunds aj dohodu so slovenskou spoločnosťou ZŤS Special, ktorá bude vozidlo pre Ozbrojené sily SR kompletizovať.

Kontrakt na vozidlá CV90 od spoločnosti BAE Systems podpísali v decembri. Na snímke zľava Jozef Zekucia, národný riaditeľ pre vyzbrojovanie SR, Marian Majer, štátny tajomník Ministerstva obrany SR, Tommy Gustafsson-Rask, výkonný riaditeľ spoločnosti BAE Systems Hägglunds a Maria Ekman, finančná riaditeľka BAE Systems Hägglunds. (zdroj: BAE Systems Hägglunds)

„Od podpísania dohody medzi spoločnosťou BAE Systems Hägglunds a ministerstvom obrany prebieha medzi Hägglunds a Koval Systems intenzívna komunikácia na týždennej báze týkajúca sa výroby, inžinierstva, dokumentácie a detailov dohody vrátane všetkým právnych, ekonomických a technických náležitostí. Pravidelne sa tiež realizujú návštevy a vykonávajú sa prvé audity, aby sa zabezpečil plynulý transfer know-how a technologického procesu a garantoval sa hladký nábeh sériovej výroby, keďže spoločnosť Koval Systems je nielen dodávateľom CTA (komplexná montáž veže), ale aj výrobcom samotnej veže a BtP artiklov, ktoré tvoria významnú časť komplexnej dodávky.,“ povedal Ján Michálek, obchodný riaditeľ partnerskej spoločnosti Koval Systems v Beluši.

Spoločnosť je veľmi blízko k podpisu finálnej zmluvy, vrátane všetkých jej príloh. Na základe postupu prác a zadefinovaných cieľov sa očakáva, že k podpisu príde v priebehu apríla 2023. Okrem iného v tejto chvíli prebieha aj analýza vyrobiteľnosti viac než 150 BtP artiklov, či prípravné práce na dieloch pre Mock up, ktoré sú výrazným spôsobom napomôžu technologickej a procesnej pripravenosti na sériovú výrobu. Aby bolo možné zahájiť výrobu čo najskôr, Koval Systems chce spustiť počiatočnú výrobu súčastí veže na testy vo švédskom Örnsköldsviku už v priebehu tohto roka.

Od podpísania zmluvy, počas niekoľkých posledných mesiacov, zástupcovia spoločnosti BAE Systems Hägglunds navštívili niekoľko slovenských firiem, pričom pokračovali v dialógu s existujúcimi partnerskými spoločnosťami a otvárajú dialóg s novými. Posledné aktivity boli zamerané na finalizáciu zmlúv so spoločnosťami Aliter Technologies a Ray Services. To zahŕňa nielen výrobu a dodávku subsystémov, ale aj možnosti ďalšieho vývoja.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *